nieuws

‘Mkb’er onderschat gevaar cybercriminaliteit’

Schade 741

Eén op de drie mkb’ers denkt dat zijn bedrijf niet interessant is als doelwit voor een cyberaanval. Dat komt naar voren uit onderzoek van Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos. In totaal zijn 745 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf ondervraagd.

‘Mkb’er onderschat gevaar cybercriminaliteit’

Volgens Allianz is elke organisatie interessant voor cybercriminelen, ongeacht de omvang. Meer dan de helft (55%) van de mkb’ers maakt zich geen zorgen over de veiligheid van klant- en bedrijfsdata. Het overgrote deel van de Nederlandse mkb’ers, 92%, heeft geen cyberverzekering afgesloten voor hun onderneming.

Vorm en omvang cybercrime verschilt

Cyberaanvallen komen voor in verschillende vormen en ook de omvang verschilt. De meest voorkomende cyberaanval bij het mkb is phishing (43%) gevolgd door hacking (37%) en DDoS (27%). Meer dan een derde (36%) geeft aan onvoldoende kennis in huis te hebben om het bedrijf te beschermen tegen een cyberaanval. Dat maakt bedrijven volgens Allianz vatbaarder voor een dergelijke aanval.

Menselijk handelen grootste risicofactor

Menselijk handelen blijkt de grootste risicofactor. Door medewerkers onvoldoende in te lichten over de gevolgen van cyberaanvallen wordt de organisatie kwetsbaar voor een aanval, aldus de verzekeraar. Van de bedrijven die afgelopen jaar doelwit zijn geweest van een cyberaanval, heeft 37% hierna een externe partij ingeschakeld om het bedrijf te beschermen.

Meer cybercriminaliteit

Meer cybercriminaliteit

Ongeveer eenderde (26%) heeft besloten de medewerkers zelf in te lichten op basis van eigen inzicht. Van de mkb’ers koos 19% ervoor dit door een externe partij te laten doen en eenzelfde percentage heeft na een cyberaanval een cyberverzekering afgesloten. Uit het onderzoek blijkt voorts dat 28% van het mkb beschikt over een concrete, actuele procedure om in gang te zetten wanneer zij slachtoffer worden van een cyberaanval.

Kennis en weerbaarheid cruciaal

“Als ondernemer kun je het je eigenlijk niet veroorloven niet bewust om te gaan met dreigende cybergevaren”, meent Rob Zijl, Manager Products & Markets Schade bij Allianz. “Kennis en weerbaarheid zijn hierbij cruciale factoren.”

Reageer op dit artikel