nieuws

Tientallen klachten bij Radar van geëmotioneerde Yarden-klanten

Schade 9544

Radar op NPO Radio 1 heeft in de afgelopen maand tientallen klachten gekregen over Yarden. Verschillende verzekerden belden zelfs in tranen met de redactie van het radioprogramma over hun uitgeklede uitvaartpolis.

Tientallen klachten bij Radar van geëmotioneerde Yarden-klanten

Begin juli kregen de 380.000 polishouders van Yarden met een pakketverzekering een schrijven dat de polisvoorwaarden van hun pakketverzekering worden aangepast met ingang van 2020, omdat de onderneming onvoldoende solvabel is. In de brief werd onder meer gemeld dat de verzekeraar te maken heeft met verslechterde inkoopvoorwaarden en inflatie en daarom gedwongen is de voorwaarden aan te passen.

Geëmotioneerd

Voor polishouders betekent dit dat ze de keuze hebben om bij te betalen, de verzekering te beëindigen of om onderdelen uit het pakket te schrappen. Klanten hebben richting Radar geëmotioneerd gereageerd, vooral omdat in de brief staat dat pas na overlijden gekeken wordt waar de verzekerde recht op heeft.

Naturapolis

“Dat is precies wat klanten niet willen. Door het afsluiten van een zogenaamde naturapolis weten zij namelijk precies waar ze recht op hebben: een kist, bloemen, rouwkaarten en nog veel meer specifiek afgesproken wensen. Ze willen hun nabestaanden namelijk niet opzadelen met deze zaken en de kosten die erbij komen. Doordat Yarden nu eenzijdig de voorwaarden aanpast komen klanten in een scenario terecht dat ze hebben proberen te voorkomen”, aldus Radar.

Onrechtmatig

In de uitzending stelde advocaat Caspar Janssens van Ploum Rotterdam Law Firm dat het wijzigen van de polisvoorwaarden door Yarden onrechtmatig is. Hij bestudeerde in de afgelopen weken diverse polissen en is van mening dat de en-bloc clause in dit geval niet van toepassing is. Van een eenzijdig wijzigingsbeding kan volgens hem dan ook geen sprake zijn.

Sommenpolis

In de optiek van Janssens in de pakketpolis omgezet in een sommenpolis. Interim-directeur René Collé reageerde in de uitzending dat de 380.000 polishouders nog steeds een pakketpolis hebben. “Tot het eind van dit jaar is dit gegarandeerd”, aldus Collé. Vanaf 2020 is nog steeds sprake van een pakketpolis, maar moet meer premie worden betaald voor hetzelfde pakket.

Solvabiliteitseisen

Collé benadrukt dat Yarden alles heeft gedaan om aan de solvabiliteitseisen te kunnen voldoen. “We hebben de crematoria onder de verzekeringen gehangen, maar dat was nog niet voldoende om aan de wettelijke solvabiliteit te voldoen.” De interim-directeur benadrukte nog dat de “eigen, goede advocaten”, die Yarden heeft ingeschakeld er zeker van zijn dat de te treffen maatregelen zijn toegestaan.

Luisterend oor

Collé geeft toe dat er veel lange telefoongesprekken zijn gevoerd met polishouders. “De gesprekken waren lang en intensief. We hebben een luisterend oor geboden en hebben goed kunnen uitleggen, maar ook begrip getoond voor hun situatie.”

Niet teruggebeld

Bij Radar is ook geklaagd dat klanten niet zijn teruggebeld. Collé: “We garanderen dat iedereen binnen afzienbare tijd teruggebeld wordt.” Hij verwacht de terugbelactief binnen twee maanden af te kunnen ronden.

Reageer op dit artikel