nieuws

SKGZ: Zorgverzekeraars wijzen consument niet altijd op klachteninstituut

Schade 734

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen heeft vorig jaar 2.187 klachtendossiers behandeld. Een daling van 3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Een positief resultaat? De geschillencommissie voor zorgverzekeraars zag het aantal klachten eind vorig jaar oplopen en ziet de stijging ook dit jaar doorzetten. Bovendien constateerde SGKZ dat lang niet alle zorgverzekeraars klagende consumenten wijzen op het onafhankelijke klachteninstituut.

SKGZ: Zorgverzekeraars wijzen consument niet altijd op klachteninstituut

In het jaarverslag roept de stichting zorgverzekeraars daarom op om hun klanten te wijzen op het bestaan van de SKGZ. Zoals ze verplicht zijn. “In 2018 gebeurde dit niet altijd. Dit is echter wel belangrijk”, schrijft de stichting. “Om zijn recht te halen moet verzekerde immers wel weten dat hij bij de SKGZ terecht kan.” De stichting bemiddelde het meest in klachten over de premie, gevolgd door medisch specialistische zorg en plastische chirurgie.

Schriftelijk bevestiging

In het jaarverslag vraagt SKGZ ook aandacht voor het schriftelijk bevestigen van de uitkomsten van interne klachtenprocedures aan verzekerden. Ook daar schort het nog aan bij zorgverzekeraars. De stichting heeft daarvoor een aanbeveling gestuurd aan Zorgverzekeraars Nederland. In opdracht van het ministerie van VWS onderhoudt de SKGZ ook de Zorgverzekeringslijn. Een onderdeel dat jongvolwassenen voorlichting geeft over wanbetaling en onverzekerd zijn. De Zorgverzekeringslijn bereikte in 2018 3.444 professionals en 3.474 jongeren.

Reageer op dit artikel