nieuws

Verzekeraars zien nieuwe technologie steeds meer als kans

Schade 867

Verzekeraars zijn nieuwe technologie meer gaan zien als een kans dan als een bedreiging. Dat kom naar voren uit de resultaten van Insurance Trends 2019 dat ingaat op de resultaten van de 22ste CEO Survey toegespitst op de verzekeringsbranche van PwC.

Verzekeraars zien nieuwe technologie steeds meer als kans

Vorig jaar was 51 procent van de wereldwijd ondervraagde bestuurders van verzekeringsmaatschappijen nog erg bezorgd over de snelheid van de technologische ontwikkelingen. Dit jaar is dat percentage teruggelopen naar 31 procent, volgens het rapport In 2018 beschouwde 22 procent van de ondervraagde CEO’s de komst van nieuwe toetreders nog als een bedreiging tegen 10 procent dit jaar.

Kansen om te vernieuwen

“Technologie biedt kansen om verzekeringsproducten te vernieuwen”, zegt sectorspecialist Matthijs Kortenhorst van PwC . “Eerder zetten verzekeraars technologie vooral in om hun processen efficiënter te maken, nu vooral ook om de interactie met de klant te verbeteren. Technologie verschuift steeds meer naar het hart van het verzekeringsbedrijf.”

De sectorspecialist noemt het voorbeeld van zorgverzekeraars die hun klanten in de gelegenheid stellen hun gezondheid te monitoren aan de hand waarvan ze maatregelen kunnen nemen om gezondheidsklachten te voorkomen. ‘We kennen buitenlandse partijen waarbij klanten door gezond te leven via hun zorgverzekeraar punten kunnen sparen voor een goedkoop sportschoolabonnement of kortingen op gezonde voeding. Een klassieke verzekeringspolis ontwikkelt zich hiermee tot een life-style-product waarbij voorkomen letterlijk en figuurlijk beter dan genezen is.”

Nadenken over samenwerking

Hij ziet deze ontwikkeling ook op gang komen in Nederland. Hij stelt dan ook dat verzekeraars goed moeten nadenken met welke partijen zij willen samenwerken om het verzekeringsproduct van de toekomst te gaan leveren.

Verzekeraars staan volgens Kortenhorst voor grote uitdagingen op technologisch gebied, zoals digitale transactie met klanten. “Bestaande organisaties zijn hier vaak niet op voorbereid en moeten soms behoorlijk veranderd worden. Oude legacy-omgevingen moeten versneld afgebouwd worden om de nieuwe technologie de ruimte te geven.”

Klant moet vertrouwen hebben

Een nog grotere uitdaging is volgens Kortenhorst dat de klant vertrouwen moet hebben in de nieuwe producten. “Consumenten zijn vaak huiverig voor het op grote schaal ter beschikking stellen van hun data aan financiële partijen. Dat betekent dat verzekeraars heel goed moeten uitleggen dat producten die zich richten op preventie écht een probleem oplossen en dat het dus niet alleen de verzekeraar is die profiteert.”

Reageer op dit artikel