nieuws

Onderzoek Hiscox: online kunstmarkt zit in de lift

Schade 281

Kunstverzamelaars slaan steeds vaker hun slag online en gebruiken social media daarbij als inspiratieplatform. Dat komt naar voren uit onderzoek van Hiscox. De verzekeraar in het topsegment deed wereldwijd onderzoek onder ruim 800 kunstkopers en 130 -galeries om de trends en ontwikkelingen in de kunsthandel over 2017 en 2018 in kaart te brengen.

Onderzoek Hiscox: online kunstmarkt zit in de lift

Meer dan 40% van de kunstkopers kocht het afgelopen jaar online, een groei van 13% ten opzichte van 2014. De omzetcijfers bevestigen de populariteit van de online kunstmarkt; wereldwijd steeg deze namelijk in één jaar met 12% en kwam daarmee op een totaal van 3,7 miljard euro. Het gaat hierbij niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten.

Kostbare verzameling

Hiscox verwacht dat de groei van de online kunstmarkt toeneemt: negen op de tien online kunstkopers geven aan het komende jaar hetzelfde aantal of meer online aankopen te doen. “De groeiende groep online kopers bestaat niet alleen uit verzamelaars van waardevolle, klassieke schilderijen. Er is een grote groep die in Nederland bijvoorbeeld goede wijnen, modeltreinen, postzegels of design verzamelt’, aldus Jan Willem van Es, marketing manager bij Hiscox. “Dan zijn de individuele objecten misschien niet altijd heel kostbaar, maar de gehele verzameling kan van grote waarde zijn. Zowel financieel als emotioneel.”

Ook de kunstkopers met een jaarlijks budget van minimaal 85.000 euro, zoeken steeds vaker online inspiratie voor nieuwe aankopen. Ruim een derde bezoekt kunst- en collectiewebsites meermalen per week. Kunstgalerieën verklaren dat afgelopen jaar 29% van hun verkoop online plaatsvond: een stijging van 21% ten opzichte van 2016.

Instagram populair

Van de respondenten geeft 72% aan dat zij Instagram gebruiken om nieuw werk te ontdekken. “Steeds meer verzamelaars bekennen dat social media hen beïnvloedt in het aankoopproces. Dit maakt Instagram een invloedrijk kanaal voor makers en verkopers om in contact te komen met hun doelgroep en hun objecten te verkopen”, stelt van Es. Kunstgalerieën spelen hier dan ook op in: 90 procent maakt actief gebruik van social media. Ook hier spant Instagram de kroon met 62%.

Taxatierapport

Meer dan de helft (59%) van de online kunstplatforms stelt dat het winnen van vertrouwen van de consument de grootste uitdaging is. Van Es heeft wel een idee hoe het vertrouwen verbeterd kan worden. “Verkopers kunnen de mogelijke zorgen van kopers wegnemen, door transparant te zijn over de totstandkoming van de verkoopprijs en meer achtergrondinformatie over het kunstwerk en de maker te bieden. Een taxatierapport door een onafhankelijke partij kan hierbij helpen.” Zo zegt 8 op de 10 kopers dat een authenticiteitscertificaat hen meer vertrouwen geeft in online aankopen.

Reageer op dit artikel