"Hackers proberen steeds vaker binnen te komen bij het ene bedrijf als opstapje om andere bedrijven aan te vallen", zegt directeur Sonia Blizzard van Beaming. "Dit onderzoek toont aan dat bedrijven cybercriminaliteit zien als een gedeeld risico." De grote meerderheid van de ondervraagde bedrijven vindt dat leveranciers een verplichting hebben om te voorkomen dat zij worden blootgesteld aan onnodige cyberrisico's.
Als ze toch te maken krijgen met criminaliteit veroorzaakt door een leverancier, zou 17 procent de schade verhalen op de zakenpartner. Opmerkelijk is dat 20 procent van de bedrijven een digitale inbraak of datalek zou gebruiken om een hogere korting te bedingen bij de veroorzakende leverancier.
Cultuur
Niet alleen is het onderzoek volgens Blizzard een aansporing voor bedrijven om hun online beveiliging te verbeteren, het is ook een oproep om de mentaliteit te veranderen. "In plaats van alleen beschermen wat van onszelf is, hebben we een cultuur nodig waarin we op iedereen letten met wie we zaken doen. Een beetje zoals groepsimmuniteit. Als er voldoende bedrijven goed beschermd zijn, dan worden de gevolgen van virussen en aanvallen vanzelf veel kleiner."
Latere fase
Als het kwaad eenmaal is geschied, dan wordt het voor de betreffende bedrijven lastiger om nieuwe klanten te vinden. Ruim een kwart van de ondervraagde bedrijven geeft aan geen zaken te willen doen met leveranciers die door het grote publiek met datalekken worden geassocieerd.
Kleine bedrijven
De internetprovider concludeert uit het onderzoek dat vooral de kleinere bedrijven risico lopen. Bijna de helft van de bedrijven met minder dan tien man personeel heeft zelfs geen firewall beschikbaar. Bij bedrijven met 10 tot 49 werknemers heeft 51 procent beleid gemaakt omtrent cyberrisico's. In die categorie heeft 38 procent ook een verzekering afgesloten voor de kosten van datalekken en inbraken.