nieuws

Verbond erkent gebrek aan concurrentie voor verzekeren taxi

Schade 1722

Verbond erkent gebrek aan concurrentie voor verzekeren taxi

Het Verbond van Verzekeraars bevestigt dat er voor taxibedrijven weinig keuze is voor een verzekeringen en overweegt met haar leden in gesprek te gaan over het gebrek aan concurrentie. Dit stelt het Verbond in reactie op een onderzoek van het Financieel Dagblad naar de onverzekerbaarheid van taxibedrijven. De chauffeurs kunnen strikt genomen alleen nog maar terecht bij De Vereende en Avéro Achmea, al schroefden ook deze verzekeraars de premie recent flink op. 

Het Financieel Dagblad constateert dat de grote verzekeraars sinds begin dit jaar een voor een afhaken op de taximarkt. Of ze dekken het risico helemaal niet meer af, of ze er verbinden er dusdanig strenge voorwaarden aan dat de meest chauffeurs er niet meer terecht kunnen.

Wegvallende concurrentie

Taxibedrijven kunnen nog wel terecht bij de Vereende, dat stevig profiteert van de wegvallende concurrentie. De verzekeraar uit Rijswijk draaide in mei 220% meer omzet in het taxisegment dan in dezelfde periode vorig jaar. Daar hangt voor de chauffeurs wel een prijskaartje aan, want de premie bij de Vereende ligt nu 40% hoger dan in januari.

Eigen risico

Ook Avéro Achmea is niet geheel afkering van taxibedrijven maar verbindt aan het verzekeren daarvan wel strikte voorwaarden. Bovendien reppen chauffeurs bij deze verzekeraar over premies die sinds 1 januari zijn verdubbeld en een eigen risico dat is gestegen van € 500 naar € 2.500.

‘Geen luxe’

In een reactie noemt woordvoerder  Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars  “anderhalve verzekeraar” om uit te kiezen “geen luxe”. De brancheorganisatie overweegt met verzekeraars in gesprek te gaan over het gebrek aan concurrentie. Tegelijkertijd stelt Buis ook dat de taxibranche ook bij zichzelf te rade moet gaan. “Feit blijft dat taxichauffeurs gewoon enorm veel schade rijden, waardoor verzekeraars al jaren geen zwarte cijfers schrijven. Laat ik het zo zeggen: er zijn genoeg chauffeurs bij wie ik liever niet instap.”

Vier grote steden

ASR stelt niet te zijn gestopt met het verzekeren van taxi’s. “Vanwege de slechte schadecijfers zijn wij ongeveer vier jaar geleden wel gestopt met het verzekeren van taxi’s in de vier grote steden”, aldus een woordvoerder. “Deze verzekeringen liepen via een beperkt aantal adviseurs. Voor taxi’s met een standplaats in overige plaatsen in Nederland bieden wij nog steeds autoverzekeringen aan.”

Onverzekerd rondrijden

In januari trok intermediair Diks Verzekeringen al bij amweb aan de bel over het sterk krimpende aanbod aan verzekeringen voor taxibedrijven. Volgens Diks rijden veel taxi’s nu al onverzekerd rond.

 

 

Reageer op dit artikel