nieuws

Consumentenbond: Verzekeringsbranche niet transparant over provisies

Schade 2783

De Consumentenbond vindt dat schadeverzekeraars slecht communiceren over de provisies die ze betalen aan tussenpersonen. Klanten krijgen alleen iets te horen over de hoogte van de provisie als ze er zelf naar vragen. De Consumentenbond wil daarom dat actieve transparantie wettelijk geregeld wordt.

Consumentenbond: Verzekeringsbranche niet transparant over provisies

De bond vroeg in een onderzoek verzekeraars hoeveel provisie er versleuteld wordt in de premies. Lang niet alle verzekeraars wilden daar antwoord op geven. Directeur van de Consumentenbond Bart Combée vindt dat kwalijk: “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies.”

Toegevoegde waarde

Nationale-Nederlanden gaf de Consumentenbond geen percentages omdat zij intermediairs zelf de provisie laten bepalen op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel. Vivat en Unigarant vonden het ‘te vroeg’ om inzicht te geven in de provisies. ZLM noemt de eigen provisies ‘onder het marktgemiddelde.’ Bovemij, Bruns ten Brink, Lancyr en Nh1816 reageerden helemaal niet op de vragen van de bond.

Eerder op amweb

Overigens geeft de meerderheid van de verzekeraars wel openheid van zaken over hun beloning aan de adviseur. Volgens de bond lopen de percentages uiteen van 10 tot ‘maar liefst’ 27,5 procent.

Kamermeerderheid tegen

Combée pleit voor verplichte actieve transparantie. “De branche verzet zich daartegen. Maar uit dit onderzoek blijkt klip en klaar dat de markt uit zichzelf niet in beweging komt en dat wettelijke regels noodzakelijk zijn.”

Minister van Financiën Wopke Hoekstra onderzoekt momenteel de gevolgen van actieve transparantie. Een woordvoerder van het ministerie verwacht de resultaten pas na het zomerreces. Op dit moment is er geen Kamermeerderheid voor het verplicht inzichtelijk maken van provisies op schadeverzekeringen.

Lees hier de reacties van Adfiz, CFD en Fred de Jong op het onderzoek van de Consumentenbond.

Reageer op dit artikel