De maatregelen maken deel uit van de plannen om het kostenbewustzijn van burgers te verhogen en fraude tegen te gaan. In haar brief geeft Schippers aan hoe deze plannen komend jaar uitgevoerd zullen worden.
Ook het vooraf beter informeren van patiënten over de financiële aspecten van een bepaalde behandeling maakt hier deel van uit. Hierover voert de minister momenteel overleg met zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie.
Zorgverzekeraars aanspreekpunt
Voor klachten en vragen over declaraties, is het voor de patiënten/verzekerden niet altijd duidelijk of ze bij de zorgaanbieder of zorgverzekeraar moeten aankloppen. Voorkomen moet worden dat ze van ‘het kastje naar de muur' worden gestuurd. In haar brief maakt Schippers duidelijk dat zorgverzekeraars het eerste aanspreekpunt voor de verzekerde zijn en daarmee de regie hebben bij het beantwoorden van vragen en het afhandelen van klachten over een onjuiste declaratie. Zo nodig nemen ze hierover namens de verzekerde contact op met de zorgaanbieder.
Mercedes-Benz Insurance Services