nieuws

‘Generaties Y en Z willen appen en chatten over pensioen’

Pensioen 1330

‘Generaties Y en Z willen appen en chatten over pensioen’

Digitale communicatiemiddelen spelen een steeds grotere rol bij financiële beslissingen over pensioen. Jongeren van 18 tot 37 jaar (generatie Y en Z) willen graag via app of chat wijzigingen doorvoeren of vragen stellen over hun pensioen. Dat concludeert pensioenuitvoerder BeFrank uit een onderzoek naar de communicatiebehoefte.

Moderne communicatiemiddelen waaronder WhatsApp, chatbots en online portals zijn onmisbaar bij het doorvoeren van wijzigingen aan je pensioen of bij het stellen van een vraag aan je pensioenuitvoerder. Waar generatie X (37-57 jaar) vooral via e-mail, telefoon en een adviseur communiceert over zijn pensioen, geven generaties Y en Z (18-23 en 24-37 jaar) naast e-mail en telefoon de voorkeur aan chatbots, een mobiele app of WhatsApp. Jongere generaties noemen de adviseur helemaal niet.

De allerjongste generatie wil ook via app en chat op de hoogte worden gebracht als iets verandert in hun pensioen. Generaties X en Y ontvangen die berichten liever per post, mail of een melding in een online portal.

Pensioenregeling onbekend

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat jongeren maar bar weinig weten over hun pensioen. Slechts 13% kan de naam van zijn pensioenuitvoerder noemen. In de groep van generatie X ligt dat aantal bijna op 60%. Ook weten generatie Y en Z vrijwel niet hoe hun pensioenregeling eruitziet en welk bedrag ze tot nu toe hebben opgebouwd.

“Pensioen is geen onderwerp waar de jongere generatie zich graag mee bezighoudt”, concludeert Be Frank. “Des te belangrijker wordt het dat de communicatiemiddelen aansluiten bij deze generatie”, aldus commercieel directeur Jan Hein Rhebergen van BeFrank. Volgens hem groeit de klanttevredenheid als een pensioenuitvoerder online dienstverlening aanbiedt.

Reageer op dit artikel