Blogs

Kifid-klachten tonen belang zorgvuldig handelen bij klantonderzoek aan

Kifid-klachten tonen belang zorgvuldig handelen bij klantonderzoek aan

U wilt weten met wie u als nieuwe klant van doen heeft. Is hij wie hij zegt te zijn? Financiële instellingen zijn op grond van de antiwitwaswet (Wwft) verplicht klantonderzoek te verrichten. Dat volgt uit artikel 3 van deze wet. Het klantonderzoek moet de instelling in staat stellen de klant te identificeren en zijn identiteit te verifiëren. Dit betekent dat als de klant een natuurlijk persoon is, zijn identiteit doorgaans wordt geverifieerd aan de hand van een geldig paspoort, geldige identiteitskaart of een geldig rijbewijs.

Ook grote partijen hebben baat bij samenwerking

Ook grote partijen hebben baat bij samenwerking

Je kent vast het spreekwoord: te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken. Ik moest hieraan denken tijdens het ALS Financieel Diner dat wij dit jaar mochten hosten. Een event waarbij verzekeraars, banken, vermogensbeheerders, hypotheekverstrekkers, softwarebedrijven en nog vele anderen hetzelfde ambieerden: geld inzamelen voor onderzoek naar de ellendige ziekte ALS. Het was prachtig om te zien hoe de financiële sector bij elkaar kwam. En hoe iedereen zich gezamenlijk inzette.

Zelfregulering door verzekeraars voor onderzoeken blijft uit

Zelfregulering door verzekeraars voor onderzoeken blijft uit

Geen enkele verzekerde zal het vreemd vinden te horen dat hij of zij medewerking moet verlenen aan de schadeafwikkeling. Onderdeel van deze medewerkingsplicht vormt echter ook de verplichting voor de verzekerde om alle inlichtingen en stukken die van belang zijn om de uitkeringsplicht te beoordelen aan de verzekeraar te verstrekken (art. 7:941 BW). En juist dat levert stress, irritaties en verstoorde verhoudingen op.

Colinda Rosenbrand, directeur OvFD

Verkenning AFM te kort door de bocht?

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een verkenning uitgevoerd naar de kwaliteit van het hypotheekadvies en daarin geconcludeerd dat duurzaamheid in 2023 nog niet altijd voldoende besproken werd. Adviseurs moeten duurzaamheid 'voldoende' en 'klantspecifiek' meenemen in het adviesgesprek. Een nobel streven, maar is dat niet wat kort door de bocht? Een paar kanttekeningen.

Jurjen Oosterbaan

Zullen wij weer eens samen aan het werk gaan?

'De meest succesvolle hervorming in ons onderwijssysteem in de afgelopen jaren is het verbannen van de mobiele telefoons uit de klas'. Deze zin trof me. Het zal ietwat overdreven zijn. Er zijn meer goede ontwikkelingen geweest die, onder leiding van inspirerende docenten, generaties na ons helpen zich te ontwikkelen.

Meld fouten berichtenverkeer

Meld fouten berichtenverkeer

In Costa Rica heeft begin oktober een vogeltelling plaatsgevonden. Een vriend van me, Emiel, telde maar liefst 21 grote groene ara's. Dat is bijzonder want er leven nog maar zo'n 1000 exemplaren in het wild, waarvan zo'n 350 in Costa Rica. De belangrijkste voedselboom en nestboom van de grote groene ara is de tropische amandelboom. 9 van de 10 bomen zijn in de achterliggende decennia omgehakt. Er zijn nu programma's in de maak om duizenden amandelbomen te planten en er loopt een programma om jongen (die gestolen worden om een miserabel bestaan als huisdier te leiden), weer terug te brengen in het ecosysteem waar ze thuis horen. Een lichte stijging van de populatie laat zich voorzichtig zien. Tellen en melden heeft zin!

Adviseurs, waar is de ophef die wél ontstond toen verzekeraars consolideerden?

Adviseurs, waar is de ophef die wél ontstond toen verzekeraars consolideerden?

Toen Lard Friese en David Knibbe zich na de overname van Delta Lloyd door Nationale-Nederlanden bij het personeel van Delta Lloyd kwamen voorstellen, werd hen gevraagd naar het voorbestaan van het Delta Lloyd-merk. Knibbe antwoorde dat die zou verdwijnen, aangezien beide merken generiek waren, met nauwelijks verschillen in merkbeleving. Hij had gelijk en had dat eigenlijk ook probleemloos kunnen uitbreiden naar de volledige dienstverlening van beide verzekeraars.

Waar blijven de succesverhalen?

Waar blijven de succesverhalen?

Mensen praten niet over wat goed gaat. Ze praten over wat fout gaat (citaat Jos Burgers). Dagelijks bezoek ik LinkedIn. Mijn meest favoriete onderwerp is de arbeidsongeschiktheidsverzekering of de BAZ. Niet iedereen is even enthousiast. Vooral arbeidsongeschiktheidsverzekeraars krijgen het zwaar te verduren terwijl de uitvoering van de BAZ toch echt bij het UWV komt te liggen.

Geef mij een krachtige vuist om samen sterk te staan

Geef mij een krachtige vuist om samen sterk te staan

Organisatiegraad van een sector. Ik vind het een enorm interessante kwestie. Bij de FNV klagen ze over de afname van leden. Daartegenover staan notarissen die voor meer dan 90 procent verenigd zijn. Wat ligt er ten grondslag aan deze verschillen? En hoe zit dat in onze sector?

Vergroot de bestaanszekerheid: schrap assurantiebelasting voor huishoudens

Vergroot de bestaanszekerheid: schrap assurantiebelasting voor huishoudens

Prinsjesdag 2024 stond deels in het teken van bestaanszekerheid en koopkracht. Het kabinet noemde in het Belastingplan en de Miljoenennota al enige stapjes naar het beter garanderen van bestaanszekerheid in Nederland. Het gepresenteerde pakket is helaas niet perfect.