Alles over Rijhulpsystemen

Slimme rijhulpsystemen verminderen kans op verkeersongevallen met 30 tot 40 procent

Slimme rijhulpsystemen verminderen kans op verkeersongevallen met 30 tot 40...

Slimme rijhulpsystemen kunnen de kans op verkeersongevallen aanzienlijk verkleinen, blijkt uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars. Vooral de lane keep assist (rijstrookassistent) en collision detection (botsingdetectiesysteem) worden positief beoordeeld.

Doorgeschoten premiedifferentiatie staat haaks op solidariteit

Doorgeschoten premiedifferentiatie staat haaks op solidariteit

Onlangs liet ik mij op het podium bij AM Next Level ontglippen dat de aanwezigheid van rijhulpsystemen geen reden is voor premieverlaging bij de verzekering van een auto.

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Ongelukken zouden veel minder vaak voor moeten komen met alle hightech rijhulpsystemen (ADAS) in een moderne auto. Maar als je crasht, dan zijn de herstelkosten meteen fors. Word je als verzekerde wel wijzer van al die techniek? Zit er een grens aan de ADAS-vooruitgang? AM wil weten hoe jij over dit onderwerp en enkele andere autoverzekeringsvraagstukken denkt. In het AM Zomeronderzoek laat je je stem horen!

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Al die sensoren in een moderne auto, wat doen die met de schadelast?

Ongelukken zouden veel minder vaak voor moeten komen met alle hightech rijhulpsystemen (ADAS) in een moderne auto. Maar als je crasht, dan zijn de herstelkosten meteen fors. Word je als verzekerde wel wijzer van al die techniek? Zit er een grens aan de ADAS-vooruitgang? AM wil weten hoe jij over dit onderwerp en enkele andere autoverzekeringsvraagstukken denkt. In het AM Zomeronderzoek laat je je stem horen!

Turien & Co lanceert nieuwe autoverzekeringslijn

Turien & Co lanceert nieuwe autoverzekeringslijn

Turien & Co is een autoverzekeringslijn rijker. De XL autoverzekeringen komen in de bekende PPP-formatie en zijn volgens Turien ontwikkeld op basis van de laatste inzichten en technologie. Daarnaast voegt de verzekeraar een elektrische autoverzekering toe, de Prima XL Elektrische autoverzekering.

Trend-Rx: 'Afname schadefrequentie dempt stijging schadelast meer dan verzekeraars denken'

Trend-Rx: 'Afname schadefrequentie dempt stijging schadelast meer dan...

Vanaf volgend jaar mei worden nieuwe automodellen verplicht standaard uitgerust met een keur aan rijhulpsystemen (ADAS). Een noodremfunctie, dodehoeksensor, rijbaanassistentie en nog 27 andere systemen zijn dan niet meer facultatief. De EU-plicht moet zorgen voor een forse daling van het aantal verkeersongevallen. Volgens onderzoeksbureau Trend-Rx en netwerkorganisatie Automotive Insiders zal dat de schadelast reduceren, maar komt die winst in Nederland later dan verwacht.

Overzicht: autoverzekeringen nu en in de toekomst

Overzicht: autoverzekeringen nu en in de toekomst

Het Nederlandse wagenpark telde begin 2019 zo'n 12,7 miljoen motorvoertuigen, waarvan ruim 8,5 miljoen personenauto's. Die moeten allemaal verzekerd worden en dus lijkt de automarkt een interessante inkomstenbron voor de branche. Maar: verzekeraars worstelen met de winstgevendheid van hun autoportefeuille, hebben te maken met meer en hogere schades door rijhulpsystemen, moeten zich voorbereiden op de komst van de elektrische en de zelfrijdende auto en denken bovendien na over een directe in plaats van indirecte verzekering.

Verzekeraars overwegen verplichte dashcam om taxi verzekerbaar te maken

Verzekeraars overwegen verplichte dashcam om taxi verzekerbaar te maken

Verplichte veiligheidssystemen zoals een dashboardcamera, aanscherping van de wettelijke rusttijden, vaker de vakbekwaamheid van taxichauffeurs testen en een hogere handhavingscapaciteit op telefoongebruik achter het stuur en onverzekerd rondrijden. Dat is een greep uit de maatregelen die verzekeraars willen onderzoeken om de verzekerbaarheid van taxi's te verhogen.

'Veilig gebruik rijhulpsystemen moet in drie jaar met 20 procent omhoog'

'Veilig gebruik rijhulpsystemen moet in drie jaar met 20 procent omhoog'

Het veilig gebruik van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) moet de komende drie jaar met 20 procent omhoog. Dat staat in het convenant dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Verbond van Verzekeraars en nog veertig partijen vandaag hebben ondertekend.

Verzekeraars willen omslag van gadgets naar rijhulpsystemen die verkeer echt veiliger maken

Verzekeraars willen omslag van gadgets naar rijhulpsystemen die verkeer echt...

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekent begin juni samen met onder andere verzekeraars, Bovag en ANWB een convenant dat moet leiden tot een veiliger gebruik van advanced driver assistance systems (ADAS). Het Verbond hoopt dat dit helpt om het kaf onder de rijhulpsystemen van het koren te scheiden.