Trend-Rx: 'Afname schadefrequentie dempt stijging schadelast meer dan verzekeraars denken'

Trend-Rx: 'Afname schadefrequentie dempt stijging schadelast meer dan verzekeraars denken'

Vanaf volgend jaar mei worden nieuwe automodellen verplicht standaard uitgerust met een keur aan rijhulpsystemen (ADAS). Een noodremfunctie, dodehoeksensor, rijbaanassistentie en nog 27 andere systemen zijn dan niet meer facultatief. De EU-plicht moet zorgen voor een forse daling van het aantal verkeersongevallen. Volgens onderzoeksbureau Trend-Rx en netwerkorganisatie Automotive Insiders zal dat de schadelast reduceren, maar komt die winst in Nederland later dan verwacht.

De introductie van de verplichte rijhulpsystemen leidt in de komende jaren tot 9 procent reductie van het aantal schadegevallen, schat Trend-Rx en Automotive Insiders. Anderzijds zijn er ook factoren die dat voordeel enigszins dempen. De belangrijkste is het groeiende segment elektrische auto’s. Zowel zakelijk als particulier gereden EV’s hebben vaker schade. De onderzoekers wijten dat aan het hogere gewicht van de auto’s en aan het snelle accelereren.

Wennen aan ADAS

Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld, levert dat een afgenomen schadefrequentie op van 13 procent in 2030. Die daling verloopt echter niet in een rechte lijn. In 2025 is de winst nog maar 1 procent minder schadegevallen, voornamelijk doordat mensen nog niet de volledige potentie benutten en de verspreiding van nieuwe auto’s vrij traag gaat. De gemiddelde leeftijd van een auto op de Nederlandse weg is in 2030 dik 12 jaar.

Schadefrequentie onderbelicht

Volgens onderzoeker Arno Onink nuanceren de cijfers het algemene beeld van verzekeraars dat de schades alleen maar zullen stijgen. “Er wordt veel te sterk gefocust op de gemiddelde kosten per schade. Die stijgen. Maar er wordt totaal niet gekeken naar de schadefrequentie”, zegt Onink. Hij verwacht dat in de pricing nog een slag te maken valt als de daling in het aantal schadegevallen goed wordt meegenomen.

Niet goedkoper

Een consument hoeft er echter niet op te rekenen dat ADAS z’n autoverzekering goedkoper gaan maken. De lagere schadefrequentie dempt de stijging. In 2015 kostte het herstellen van een autoschade nog gemiddeld 1.179 euro. Trend-Rx gaat ervan uit dat dit bedrag in 2030 opgelopen is tot 1.702 euro, niet gecorrigeerd voor inflatie. Een belangrijke reden voor het duurdere herstel is dezelfde als die voor de lagere frequentie: rijhulpsystemen vervangen en kalibreren kost veel geld.

Het complete rapport van Trend-Rx en Automotive Insiders is hier aan te vragen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.