Alles over Ethiek

De mores van de hypotheekadviseur ontleed: van principieel tot minimaal moreel

De mores van de hypotheekadviseur ontleed: van principieel tot minimaal moreel

Binnen het hypotheekadvies zijn er grofweg drie typen adviseurs te onderscheiden, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Jelle van Baardewijk: de principiële, de morele en de minimaal morele adviseur. De cultuurfilosoof, docent Maatschappelijke Bestuurskunde aan de VU en lector Bedrijfsethiek aan de Hogeschool Rotterdam gaat in op deze allereerste studie naar de mores van de hypotheekadviseur, Ook belden we even aan bij hypotheek-adviesformule Viisi, die uitgebreid medewerking verleende aan het onderzoek van Van Baardewijk.

De menselijke maat: webinar over de klant die niet als een nummer wordt gezien

De menselijke maat: webinar over de klant die niet als een nummer wordt gezien

Het Verbond van Verzekeraars heeft Bert Sonneveld, manager Marketing & Acceptatie van de Vereende, uitgenodigd voor het webinar 'De menselijke maat: verzekeraars aan het woord'. Met menselijke maat wordt bedoeld dat de klant niet alleen als een nummer wordt behandeld, maar dat er verder wordt gekeken.

Verzekeringsbedrijf en ethiek: een beknopte anthologie

Verzekeringsbedrijf en ethiek: een beknopte anthologie

Het verzekeringsbedrijf is een pragmatisch en efficiënt geordend onderdeel van de economische markt. Zoals bij elke economische activiteit zijn ethische aspecten daarbij van groot belang.

'Nederlandse verzekeraars lopen voorop met ethisch kader AI'

'Nederlandse verzekeraars lopen voorop met ethisch kader AI'

Nederlandse verzekeraars lopen voorop als het gaat om het ethisch verantwoord toepassen van datagedreven besluitvorming, aldus KPMG. Sinds 1 januari geldt voor alle leden van het Verbond van Verzekeraars een ethisch kader op dat gebied.

Zelfrijdende auto blijft omgeven met ethische dilemma's

Zelfrijdende auto blijft omgeven met ethische dilemma's

De zelfrijdende auto wordt omgeven door ethische dilemma's. Tegen wie moet de auto aanbotsen wanneer een keuze gemaakt moet worden? Of moet de automobilist zelf worden opgeofferd? Hij is immers degene die er bewust voor heeft gekozen in een zelfrijdende auto plaats te nemen.

AFM: 'Is het acceptabel als online aanbieders meer van ons weten dan wij over onszelf?'

AFM: 'Is het acceptabel als online aanbieders meer van ons weten dan wij over...

AFM'er Lars van de Ven, gespecialiseerd in de relatie tussen de impact van digitale marketing op de financiële wereld en het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), vraagt zich in een eerste van een reeks blogs af: "Is het acceptabel als online aanbieders meer van ons weten dan wij over onszelf?". Van de Ven houdt de spiegel voor en tast af waar de grenzen liggen en wanneer we kunnen spreken van een 'goed moreel kompas'.