Zitten consumenten wel te wachten op een groene hypotheekadviseur? Die willen toch gewoon een huis kopen?
“Natuurlijk willen die vooral een huis kopen. Maar ze maken ook afwegingen: bijvoorbeeld of ze gebruik kunnen maken van dienstverlening die brede welvaart meeneemt. Zodat ze bij het kopen en financieren van een huis daar een bijdrage aan kunnen leveren. Steeds meer jonge consumenten vinden dat een belangrijk gegeven. En ouderen ook trouwens. En het kost ze niets extra’s.”
We laten de klant zien: dit is een productgroep van aanbieders die aan onze ideeën van brede welvaart voldoet”
Jullie hebben laten onderzoeken dat een geslaagd hypotheekadvies 48 kilo co2 kost. Dat gaan jullie compenseren, maar de klant hoeft daar niet voor te betalen?
“Nee, dat betalen wij. Toen we dit traject in gingen hebben we een ingenieursbureau gevraagd om inzichtelijk te maken wat onze footprint is. Het voortraject, het maken van een afspraak, de adviseur die met z’n auto naar de klant gaat, de centrale organisatie met de backoffice. Alles bij elkaar kom je dan uit op 48,6 kilo co2 per afgesloten hypotheek.
De klant krijgt van ons de keuze om dat te compenseren. Hij kan meedoen aan onze halfjaarlijks boomplantdag waar we ergens in Nederland bomen gaan planten. Of hij krijgt zelf twee bomen die hij bijvoorbeeld op zijn eigen terrein kan planten. Die 48 kilo, dat zijn precies twee bomen.
Er zijn steeds meer hypotheeklabels die zich als duurzaam profileren. Krijgen die vanaf nu een streepje voor in het advies?
“Alles wat we zelf doen meten we af aan Feel Good Finance. Dat is onze vertaling van de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Die gaan over duurzaamheid in energie, maar bijvoorbeeld ook over sociale impact. We willen de hypotheekverstrekkers uitdagen om te laten zien hoe ze op die thema’s inspelen. Dat gaan we kwantificeren. Voldoet het product van geldverstrekker A aan onze voorwaarden, dan plaatsen we die in de productgroep FGF.
We hebben twee elektrische BMW i3’s besteld. De adviseur met de meeste punten, krijgt een maand de beschikking over zo’n auto”
Zo willen we duurzaam advies breder trekken dan alleen die zonnepanelen op het dak. We laten de klant zien: dit is een productgroep van aanbieders die aan onze ideeën van brede welvaart voldoet. Daar kun je uit kiezen. Dat betekent overigens niet dat die hypotheek ook meteen duurder is. En wil een klant toch iets anders, dan gaan we dat natuurlijk niet in de weg zitten. Maar hopelijk krijgen we de aanbieders op deze manier toch een beetje uitgedaagd.”
Financieel Zeker is een franchiseorganisatie. Je kunt de intermediairs niet dwingen om zelf meteen in een elektrische auto te gaan rijden.
“Het is niet zo dat we de wereld morgen veranderd hebben. We pakken stapje voor stapje de activiteiten op. In eerste instantie is dat bewustwording. Denk bijvoorbeeld na hoe je jezelf transporteert naar de klant.
In Waalre hebben we een adviseur die zegt mijn werkgebied is zo klein, ik heb geen auto nodig. Die heeft een mooie fiets aangeschaft met een houten krat waar zijn kantoornaam op staat en gaat op die manier naar zijn relaties toe. Dat is een voorbeeld hoe het op praktische manier opgepakt kan worden.
We willen ons niet alleen toespitsen op duurzaam en groen, maar brede welvaart. Als een franchisenemer bijvoorbeeld met een team meedoet aan een sociale actie in zijn omgeving, dan krijgt hij daar punten voor. We hebben twee mooi bestickerde elektrische BMW i3’s besteld. De adviseur met de meeste punten, krijgt een maand de beschikking over zo’n auto. Zo willen we ook de franchisenemers stimuleren.”