Ook private banks hebben moeite met klantgericht advies
Er is nog niet zo lang geleden onderzoek gedaan naar de wijze waarop MiFID II in Europa is geïmplementeerd. Nog altijd ligt de focus meer op het product, dan op de klant en zijn doelen.
Er is nog niet zo lang geleden onderzoek gedaan naar de wijze waarop MiFID II in Europa is geïmplementeerd. Nog altijd ligt de focus meer op het product, dan op de klant en zijn doelen.
De Vereende zet de volgende stap op het gebied van klantgerichtheid en duurzaamheid door een samenwerkingsverband aan te gaan met MainPlus. Zo willen zij klanten met een inboedel en/ of opstalverzekering beter kunnen bedienen. Klanten kunnen voortaan ook kiezen voor Duurzaam schadeherstel.
Als onafhankelijk adviseur weet u precies waar uw relaties risico lopen. U kent de statistieken en ook in de praktijk ziet u waar het voor veel mkb'ers misgaat. Toch gebruikt u maar de helft van de potentie van die expertise, vindt Maria Dorresteijn. Als Risk Management Consultant helpt ze adviseurs te ontdekken wat de waarde is van risicomanagement voor hun relaties. En hoe een adviseur hierover in gesprek kan gaan met zijn relatie. "In een dienende rol maak je klanten voor het leven."
AM start in september met de Collegereeks Klantgericht innoveren in Verzekeren. Deze collegereeks geeft deelnemers inzicht in de laatste ontwikkelingen op het gebied van innoveren in het algemeen en in de verzekeringsbranche in het bijzonder. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
De AFM constateert dat het vertrouwen in de financiële dienstverlening laag is. Het antwoord: meer regelgeving. Dat werkt averechts! Wat wel werkt: écht klantgericht handelen en duidelijke producten en diensten. Geen woorden maar daden!
Een tijd terug sprak ik met de directeur van een groot intermediair. Hij vertelde me dat zijn bedrijf volledig klantgericht was. Ik wees naar buiten. Als dat zo was, waarom waren de beste parkeerplaatsen direct voor de deur dan niet bestemd voor gasten? Nee, dáár parkeerde de directie.
"Kies jouw beste deal! Je adviseur zal je een verlengingsvoorstel doen! Dat kan je financieel voordeel opleveren." Hoezo 'Jouw', 'Je' en 'Jij'? Hoe gek is gek? Zijn we ook in de verzekeringswereld compleet aan het doorslaan? Gaan we nu met zijn allen de start-up-mentaliteit van jong en trendy kopiëren? Worden we als verzekeraar of adviseur een soort van hippe Coolblue of snelle Foodora? Neen, dat moeten we niet willen!
De Businessgame 'Klant-erger-je-niet' is uitermate geschikt om medewerkers (en managers) het belang van klantgerichtheid en klanttevredenheid te laten ervaren. Meedoen aan een businessgame betekent ervaringsleren. Je leert aan klantwensen voldoen en tegelijkertijd bedrijfsdoelstellingen realiseren. Ook leer je onderlinge communicatie en samenwerking te versterken en van klanten ambassadeurs te maken.
Een kleine meerderheid van de bezoekers van amweb vindt dat verzekeraars de oorzaken voor een afnemende klantgerichtheid eerder bij zichzelf moeten zoeken dan bij de toezichthouders. Dit blijkt uit de uitkomsten van onze wekelijkse poll. <a href="http://amweb.nl/news-1218322/onderzoek-klantgerichtheid-verzekeringsbranche-druk" target="_blank">Aanleiding was een onderzoek van Effectory</a> waaruit blijkt dat de klantgerichtheid bij verzekeraars afneemt, volgens de medewerkers omdat in het werk hoofdzakelijk moet worden voldaan aan allerlei protocollen.
We vroegen de bezoekers van amweb naar aanleiding van <a href="http://amweb.nl/financiele-planning-724354/abn-amro-geeft-een-op-vier-hypotheekadviezen-via-webcam" target="_blank">het nieuws dat ABN Amro het webcam-advies omarmt</a> of ze het een zinvolle uitbreiding van het hypotheekadviesaanbod vinden. Een meerderheid van 60% zegt: "Zeker, mensen willen het, vinden het makkelijk en dus moeten wij het aanbieden".