nieuws

‘Vooral kleinere banken profiteren van nieuwe technologieën’

Branche 831

‘Vooral kleinere banken profiteren van nieuwe technologieën’

Volgens technologiebedrijf Unisys gaan financiële dienstverleners garen spinnen bij de opkomst van fintech-startups en stemgestuurde kunstmatige intelligentie (AI). “Daarmee worden ze efficiënter, wendbaarder en kunnen ze de klant een betere ervaring bieden.” Kleine en middelgrote banken zullen het meest profiteren van de nieuwe mogelijkheden, denkt Unisys.

Banken kunnen hun digitale strategie vooral inzetten om zich te onderscheiden op het gebied van de klantervaring, zegt Eric Crabtree, global head of Unisys Financial Services. “De moderne klant gebruikt zijn of haar smartphone om onderweg te bankieren. Ondertussen zorgen hacks ervoor dat veiligheid een heet hangijzer blijft. Het komende jaar zullen banken daarom kiezen voor een meer geïntegreerd, omnichannel businessmodel. Daardoor kunnen klanten onderweg rekeningen betalen, hypotheken aanvragen, of spullen en diensten kopen. Door nieuwe authenticatiemethoden houden ze hun gegevens goed beschermd.” Unisys denkt dat biometrische authenticatie- en chatbottechnologie binnen afzienbare termijn zullen worden toegepast voor een snellere en veiligere klantervaring.

Swipegedrag

Biometrische authenticatie zal zelfs gemeengoed worden: “En dat is breder dan alleen de traditionele vingerafdruk- en irisscanners die smartphones gebruiken: door vooruitgang in gedragsbiometrie kunnen banken smartphone- en tabletgebruik analyseren om unieke gedragsprofielen op te stellen: hoe hard drukken gebruikers op het scherm, vanuit welke hoek swipen ze, en hoe snel typen ze? Gecombineerd met andere authenticatiemethoden, zoals vingerafdruk- en irisscan, kan dit type biometrisch profiel helpen om te bepalen of de persoon die geld overmaakt, dat ook wel echt mag doen.”
Ook stemgestuurde AI zal een opmars gaan maken:”Aangezien stemgestuurde AI de manier waarop klanten communiceren verandert, verwachten we verdere integratie van stemgestuurde AI met digitale assistenten om bankverzoeken af te handelen.”

Achterstand inlopen

Doordat fintech-bedrijven vaak kleiner en flexibel zijn, kunnen de kleinere banken hun traditionele achterstand op ICT-gebied inlopen, denkt Unisys: “Wij verwachten dat de vooruitgang in en toegankelijkheid van biometrische en voorspellende technologie, samen met de toegevoegde waarde van een partnerschap met een techbedrijf, de kleine en middelgrote banken zal helpen met het transformeren van hun aanbod en het versnellen van hun dienstverlening aan de klant. Daardoor kunnen kleine en middelgrote banken de grotere banken en fintechs bijhouden.”

Reageer op dit artikel