De dekking is voor 58% van de consumenten een belangrijk argument om te kiezen voor een verzekering, nog voor de duidelijkheid van de voorwaarden (52%), zo blijkt uit het onderzoek. Aanzienlijk minder belang wordt gehecht aan klantenservice (13%) en de meningen en ervaringen van anderen (8%).
Verzekeraar favoriet loket
Het favoriete loket voor oriëntatie op een verzekering is de verzekeraar zelf (57%), een goede tweede optie is voor 55% de vergelijkingssite. Het intermediair wordt slechts door 18% genoemd als oriëntatiekanaal.
Vertrouwen in goede bedoelingen
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is het nog altijd broze vertrouwen van consumenten in de goede bedoelingen van verzekeraar. 39% zeg er in meer of mindere mate vertrouwen in te hebben dat de verzekeraar het beste met hem of haar voor heeft. 29% heeft dat vertrouwen totaal niet en 30% weet het nog niet zo net.
8 of hoger voor Verzekeringskaart
Bij de oriëntatie geniet de Verzekeringskaart wel het vertrouwen van de consument. 50% van de ondervraagden heeft de kaart, waarop de belangrijkste kenmerken van de verzekering staan, een 8 of hoger. Gemiddeld scoren de kaarten een 7,3. Slechts 8% van de ondervraagden geeft de kaart een onvoldoende.