Uit de studie blijkt dat naast informatieverstrekking de manier waarop keuzes worden aangeboden in een (online) omgeving, onbewust invloed is op hoe consumenten kiezen. Dit is een belangrijke conclusie in een verkenning over consumentengedrag die de AFM vandaag (zaterdag 15 oktober) publiceert. De AFM: "Tot nu toe is er in het toezicht veel aandacht besteed aan transparantie en goede informatieverstrekking voor consumenten. Dat is een belangrijke randvoorwaarde om tot een goede keuze te komen. Vanuit de gedragswetenschappen weten we dat consumenten niet alleen op basis van informatie beslissen. Ze worden onbewust ook beïnvloed door de wijze waarop een beslissing wordt gepresenteerd; bijvoorbeeld wanneer ze online een financieel product afsluiten. Bij financiële beslissingen kan dit betekenen dat consumenten een minder goede keuze maken dan voor hen mogelijk zou zijn. Bijvoorbeeld door bepaalde keuzes al van te voren aan te kruisen; onbewust vatten consumenten dit op als een aanbeveling."
Beslisomgeving bij consumptief krediet
De AFM wil financiële ondernemingen stimuleren om dergelijke gedragswetenschappelijke inzichten op een voor de klant positieve manier in te zetten. Daarnaast wil de toezichthouder dit kennisgebied samen met de sector en de wetenschap verder ontwikkelen. Begin dit jaar werd er een Expertisecentrum opgericht, waarbij onder meer met het Nibud en de VFN (Vereniging van financieringsondernemingen in Nederland) wordt gekeken naar de beslisomgeving bij consumptief krediet. Vorige maand kondigde de AFM een samenwerking met de Universiteit Utrecht aan waarbij onder meer de oordeelsvorming door de toezichthouder zelf wordt onderzocht.