De tien grootste banken en verzekeraars bedienen de klant steeds beter, Vooral bij aov's hebben verzekeraars vooruitgang geboekt volgens de AFM: de score gaat daar van 2,5 naar 4 op een schaal van 5. "Onze branchebrede inspanningen, zoals met het programma VerzekeraarsVernieuwen, beginnen vruchten af te werpen'', zegt algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond.
De nazorg voor klanten met een beleggingspolis wordt gewaardeerd met een 2,1, oftewel "reden tot aandacht" volgens de AFM. Het Verbond lijkt daar iets anders over te denken: "De verzekeringssector vindt het ook van belang dat consumenten met een beleggingsverzekering nagaan of, en zo ja op welke manier, zij verbetering in hun situatie kunnen aanbrengen." Aanbieders zijn actief geweest door overstapdrempels weg te nemen, klanten te informeren en alternatieve producten te ontwikkelen, aldus het Verbond. "De AFM heeft er terecht op gewezen dat adviseurs klanten kosteloos hersteladvies moeten bieden. Deze inspanningen zullen volgens het Verbond ook dit jaar worden voortgezet en worden hopelijk versterkt door een actieve rol van zowel de consument als de adviseur. Aanbieders en financiële adviseurs moeten hierin ieder hun eigen verantwoordelijkheid nemen."
Mercedes-Benz Insurance Services