Johannes Matthes over nichemarkt: 'Zonder adviseur doen wij geen zaken'

Johannes Matthes over nichemarkt: 'Zonder adviseur doen wij geen zaken'
'Niche is een klein deelgebied dat een grote hoeveelheid expertise vergt.'

Hienfeld is sinds 1889 actief in nicheverzekeringen. Inmiddels is het familiebedrijf 's lands grootste specialist in het verzekeren van kunstcollecties, woonhuizen en luxe jachten voor vermogende particulieren, zakelijke reizen en ongevallen. Het intermediair heeft een wezenlijk aandeel in het succes. "Adviseurs zorgen ervoor dat wij kunnen blijven ontwikkelen."

Nooit heeft Hienfeld ook maar een seconde overwogen om de beweging naar direct writer te maken. Integendeel, samenwerking met het intermediair vormde altijd al het uitgangspunt. "Wie succesvol wil zijn op de nichemarkt, heeft betrouwbare partners nodig", stelt Johannes Matthes, COO/CCO van Hienfeld.

“Het is een klein deelgebied dat een grote hoeveelheid expertise vergt. Op het risicodragerschap na, doen wij alles zelf: productontwikkeling, pricing, underwriting, claimafhandeling en ICT. Financieel adviseurs zorgen voor de toegevoegde waarde, zij zijn de ogen en oren van de klant. Die combinatie is ijzersterk. Zonder adviseur doen wij geen zaken”.

Onderscheiden

Niches zijn vaak een bescheiden deel van de assurantieportefeuille van het intermediair. Niettemin onderscheiden financieel adviseurs zich volgens Matthes als zij vermogende particulieren en ondernemers bij bijzondere vraagstukken kunnen ondersteunen.

Waar kun je terecht als een klant een miljoenenjacht of een kunstverzameling wil verzekeren?”

“Waar kun je terecht als een klant een miljoenenjacht of een kunstverzameling wil verzekeren? Dat is voor de meeste adviseurs geen dagelijkse kost, dus dan is het prettig als je met een specialist kunt praten. Adviseurs krijgen ook meteen de juiste acceptant aan de lijn, want wij geloven niet in langdradige telefonische keuzemenu’s, callcenters  of chatbots. Bereikbaarheid staat bij ons op nummer één. Nu ja, een gedeelde eerste plaats met expertise en loyaliteit.”

Juweeltjes

De familie Botter staat aan de basis van het bedrijf. De eerste telg uit de familie werkte al in 1905 bij Hienfeld, dat 31 jaar eerder in Amsterdam als assuradeur in verzekeringen werd opgericht. Decennialang beschikte de onderneming over de geijkte assurantieportefeuille, zoals transport en brand, maar altijd al met de niches collectieve ongevallen-, reis- en kunstverzekeringen. Eind jaren ’90 is besloten om alleen maar met de niches verder te gaan en zo groeide het bedrijf uit tot dé nicheverzekeraar van Nederland.

"Op onze erelijst prijken juweeltjes als de vermaarde kunstbeurs TEFAF en de British Royal Collection. Ook kostbare particuliere kunstcollecties, luxe jachten, classic cars, (muziek)instrumenten en apparatuur behoren tot de expertises. Het exclusieve kennisgebied is ondergebracht in de lijn Fine Art, Private & Specialty Lines. De andere twee lijnen, Accident & Travel en Financial Lines, omvatten onder andere (zakelijke) reizen en ongevallen, beroeps- en bestuurdersaansprakelijkheid, cyber en fraude."

Digitale missers

Cyber neemt een bijzondere plaats in. Hienfeld bood in 2014 als één van de eerste partijen in Nederland bescherming tegen ransomware, hacks, CEO-fraude en andere digitale dreigingen. De nichespecialist behoort momenteel tot de top 3 van cyberverzekeraars voor het mkb. Het belang van een goede cyberpolis is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. De nationale politie registreerde vorig jaar 11.000 cyberincidenten, een stijging van 127 procent ten opzichte van 2019.

"De berichten over digitale missers en aanvallen zijn dan ook niet meer op twee handen te tellen. Van het lek in de testdatabase bij de GGD tot de recente kaascatastrofe bij een supermarktketen, die vanwege een hack bij een transportbedrijf geen verpakte kaas meer ontving. De waarde van de cyberverzekering zit vooral in het natura gedeelte", zo benadrukt Matthes.

“De bedrijfscontinuïteit staat op het spel. Onze experts zorgen ervoor dat een onderneming snel weer vooruit kan. Wij beogen te werken met specialistische lokale partijen, zij weten precies wat een mkb-ondernemer op zo’n moment nodig heeft.”

Continuïteit is het doel

De coronacrisis laat, zoals bij veel bedrijven, haar sporen na. In kunstverzekeringen voor musea en exposities en zakelijke reizen noteerde de nicheverzekeraar de afgelopen periode logischerwijze een daling. Anderzijds groeiden onderdelen als beroeps- en bestuurdersaansprakelijkheid, particuliere verzekeringen en ongevallen. Ook nieuwe producten als kidnap & ransom en verlengde garantieverzekeringen komen goed uit de verf.

Wij doen alles zelf en wij willen daar ook de beste in blijven”

"Maar groei is niet het credo", zegt Johannes Matthes. “Continuïteit is ons doel. Wat dat betreft, zijn wij nog altijd een echte familieonderneming. Wij doen alles zelf en wij willen daar ook de beste in blijven. Dan heb je sterke banden met financieel adviseurs nodig. Zij zorgen ervoor dat wij kunnen blijven ontwikkelen.”

Online offertes

Hienfeld houdt de ogen scherp gericht op de marktvraag. Het bedrijf introduceerde vorig jaar, naast verlengde garantie- en kidnap & ransom verzekering, een speciale aansprakelijkheidsverzekering voor watersportbedrijven. Daarnaast staat de digitale ontwikkeling niet stil.

“Wij zetten tooling in om onze performance continu te verbeteren, maar dat doen wij altijd vanuit de behoefte van de adviseurs die bij hun klanten speelt. Zo kunnen adviseurs binnenkort online offertes maken voor ongevallen, WEGAS-producten en buitenlandse woningen. Later breiden wij het aantal producten uit. Deze tool vervangt het persoonlijk contact uiteraard niet, het is een extra service voor het intermediair. Zij kunnen hun klanten dan nog sneller antwoord geven.”

Dit artikel is gesponsord door Hienfeld.