Bernardo Walta
is directeur Commercie bij De Goudse

is directeur Commercie bij De Goudse
Met de billen bloot, dat is het thema van de column van Bernardo Walta. Wat verzekeraars vaak niet durven, maar adviseurs juist wél. Daarom doet Walta in zijn column een eerste poging. Hij beschrijft een idee wat voor De Goudse niet goed uitpakte, zodat de branche ervan kan leren.
Columnist en commercieel directeur bij De Goudse Bernardo Walta ziet dat de verzekeringsadviseur zo langzamerhand een allround MKB-adviseur begint te worden. Met deze verandering, wijst hij ook op een verandering die AM volgens hem zou moeten doorvoeren. En onderscheidend zijn speelt hierin een grote rol.
De financiële branche wordt een stuk toegankelijker voor nieuwe toetreders dankzij de gebruiksmogelijkheden van AI. Daarom verwacht ik een toename van (vooral jonge) adviseurs.
Organisatiegraad van een sector. Ik vind het een enorm interessante kwestie. Bij de FNV klagen ze over de afname van leden. Daartegenover staan notarissen die voor meer dan 90 procent verenigd zijn. Wat ligt er ten grondslag aan deze verschillen? En hoe zit dat in onze sector?
Onderzoek van Sedgwick in de Franse markt concludeerde laatst groot in de media: 'Vraag naar persoonlijk contact neemt toe bij zowel acceptatie verzekeringen als melden schadeclaim'. Woorden die uit mijn hart zijn gegrepen, maar ik sluit mijn ogen niet voor een andere realiteit: de opmars én kracht van technologische ontwikkelingen. Een vooruitgang die niet langer als een hype gezien kan en mag worden: ChatGPT en AI zijn de nieuw werkelijkheid. Het is nu aan ons om de menselijke en technologische krachten gezamenlijk in ons voordeel te laten werken.
Het gros van de jongeren heeft hele basale wensen als het gaat om hun ideale baan: leuk werk, gezellige collega's, waardering, flexibiliteit en bij voorkeur per fiets bereikbaar. Zie hier de ideale werkgever die daarbij past: het financiële advieskantoor!
Adviseurs die goed risicomanagement bij hun klanten willen verrichten, komen financieel niet uit met de huidige provisie-inkomsten. Een adequate vergoeding voor de uren en kosten van adviseurs vraagt daarom om een aangepast businessmodel.
De digitalisering van onze dienstverlening, advies en communicatie gaat heel hard. Alhoewel dit diverse voordelen met zich meebrengt, denk ik dat het ook een onverwacht bijeffect heeft: de waarde van persoonlijk contact floreert. Persoonlijk contact vormt in de financiële branche nu bij uitstek een ijzersterk marketinginstrument.
Nog even en actieve provisietransparantie is een feit. En dan gaan wij het allemaal netjes implementeren op kantoor. Ik ga hier geen pleidooi houden of deze regelgeving nou wel of niet zinvol is. Mijn focus ligt dit keer op iets anders: ik doe een oproep aan wet- en regelgevers om de actieve provisietransparantie voorlopig de laatste nieuwe regeling te laten zijn! Volgens mij is het tijd om de branche rust en stabiliteit te geven. We kunnen immers vaststellen dat ons professionele adviesapparaat inmiddels van een zeer hoog kwalitatief werk- en denkniveau is. Over de gehele linie.
ChatGPT heeft artificiële intelligentie (AI) hoog op de agenda gezet. Steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Van artsen tot scholen en alles ertussenin. Wij als verzekeraar willen dit onder andere gaan inzetten om op een eenvoudige manier inzicht te geven in de toenemende complexiteit van wet- en regelgeving.