Bernardo Walta
is directeur Commercie bij De Goudse

is directeur Commercie bij De Goudse


De verplichte AOV voor zelfstandigen komt dichterbij. Toch wringt er iets, vindt Bernardo Walta, commercieel directeur bij De Goudse Verzekeringen. Niet de verzekering zelf, maar de manier waarop die wordt ingevoerd. Een verplicht advies zou zelfstandigen beter beschermen dan een verplichte polis.

Commercieel directeur van De Goudse Bernardo Walta staat met zijn bedrijf voor een belangrijk vraagstuk. In zijn column doet hij daar een boekje over open én vraagt daarom de AM-lezers om hun eerlijke mening. Want een ondernemer die geen AOV afsluit vanwege 'te veel gedoe', is volgens Walta écht een groot probleem.

Met de billen bloot, dat is het thema van de column van Bernardo Walta. Wat verzekeraars vaak niet durven, maar adviseurs juist wél. Daarom doet Walta in zijn column een eerste poging. Hij beschrijft een idee wat voor De Goudse niet goed uitpakte, zodat de branche ervan kan leren.

Columnist en commercieel directeur bij De Goudse Bernardo Walta ziet dat de verzekeringsadviseur zo langzamerhand een allround MKB-adviseur begint te worden. Met deze verandering, wijst hij ook op een verandering die AM volgens hem zou moeten doorvoeren. En onderscheidend zijn speelt hierin een grote rol.

De financiële branche wordt een stuk toegankelijker voor nieuwe toetreders dankzij de gebruiksmogelijkheden van AI. Daarom verwacht ik een toename van (vooral jonge) adviseurs.

Organisatiegraad van een sector. Ik vind het een enorm interessante kwestie. Bij de FNV klagen ze over de afname van leden. Daartegenover staan notarissen die voor meer dan 90 procent verenigd zijn. Wat ligt er ten grondslag aan deze verschillen? En hoe zit dat in onze sector?

Onderzoek van Sedgwick in de Franse markt concludeerde laatst groot in de media: 'Vraag naar persoonlijk contact neemt toe bij zowel acceptatie verzekeringen als melden schadeclaim'. Woorden die uit mijn hart zijn gegrepen, maar ik sluit mijn ogen niet voor een andere realiteit: de opmars én kracht van technologische ontwikkelingen. Een vooruitgang die niet langer als een hype gezien kan en mag worden: ChatGPT en AI zijn de nieuw werkelijkheid. Het is nu aan ons om de menselijke en technologische krachten gezamenlijk in ons voordeel te laten werken.

Het gros van de jongeren heeft hele basale wensen als het gaat om hun ideale baan: leuk werk, gezellige collega's, waardering, flexibiliteit en bij voorkeur per fiets bereikbaar. Zie hier de ideale werkgever die daarbij past: het financiële advieskantoor!

Adviseurs die goed risicomanagement bij hun klanten willen verrichten, komen financieel niet uit met de huidige provisie-inkomsten. Een adequate vergoeding voor de uren en kosten van adviseurs vraagt daarom om een aangepast businessmodel.

De digitalisering van onze dienstverlening, advies en communicatie gaat heel hard. Alhoewel dit diverse voordelen met zich meebrengt, denk ik dat het ook een onverwacht bijeffect heeft: de waarde van persoonlijk contact floreert. Persoonlijk contact vormt in de financiële branche nu bij uitstek een ijzersterk marketinginstrument.
