nieuws

Uitvaartpolis vaker via internet gesloten

Archief

Eén op de vijf mensen zegt in de toekomst voor het sluiten van een uitvaartverzekering het internet te gaan gebruiken. Op dit moment heeft pas 1% van de verzekerden z’n polis via internet gesloten.

Dat blijkt uit een onderzoek van TNS-Nipo – in opdracht van Monuta – onder bijna duizend volwassenen. Volgens het onderzoek heeft 70% van de Nederlanders een uitvaartverzekering, twee procentpunt meer dan twee jaar geleden. Onder de niet-verzekerden denkt 19% zich binnenkort (zeer) waarschijnlijk alsnog te gaan verzekeren; dat percentage was in 2002 nog 23%. Bijna de helft denkt daarbij het advies van een tussenpersoon te gaan inwinnen. Het intermediaire aandeel in de reeds gesloten polissen is veel hoger: 68%.
Onder de verzekerden is bij liefst 48% niet bekend voor welk bedrag ze zijn verzekerd. Gemiddeld wordt dit kapitaal geschat op e 5.300. Tweederde heeft de uitvaartpolis zelf gesloten: duidelijk meer dan twee jaar geleden (58%). Verder heeft 23% de polis aan de ouders te danken.
Naamsbekendheid
Volgens de onderzoekers is de naamsbekendheid van Monuta als uitvaartverzekeraar de afgelopen twee jaar toegenomen van 17% naar 22%. Monuta is daarmee de enige van de tien grote uitvaartverzekeraars die een stijging laat noteren. De spontane naamsbekendheid van Dela is vier procentpunten gedaald, maar blijft met 65% groot. Na Monuta volgen: RVS 8%, Amev 7%, Delta Lloyd 6%, Yarden 6%, Univé 6%, Nationale-Nederlanden 5%, Ohra 5% en Aegon 4%. De bekendheid van NN en Aegon als uitvaartverzekeraar is met twee procentpunten gedaald, die van Delta Lloyd en Ohra met één punt; de rest blijft gelijk.

Reageer op dit artikel