Annemarie Rosebeek heeft een uitdaging: van 81 kantoren één Alpina maken

Annemarie Rosebeek heeft een uitdaging: van 81 kantoren één Alpina maken

De ontstaansgeschiedenis van Alpina Group is stormachtig. Annemarie Rosebeek is er sinds een jaar cco en moet de salesorganisatie stroomlijnen. Niet eenvoudig. Haar eerste periode bij het intermediairbedrijf omschrijft ze als 'heerlijk hectisch'. Met AM blikt ze terug en kijkt ze vooruit naar de uitdagingen van een fusieorganisatie met meer dan honderd juridische entiteiten.

Het eerste jaar bij Alpina stond voor Rosebeek deels in het teken van kennismaking. Met de business, de mensen, de kantoren. Het bedrijf kreeg in september met Sjoerd Laarberg een nieuwe ceo, en in november ook een nieuwe cfo: Derk-Jan Stol. De combinatie met de vele naamswijzigingen die Alpina Group vorig jaar doorvoerde, maakte 2023 een jaar van veel veranderingen, vertelt Rosebeek.

Alpina Group is ontstaan uit de fusie van Heilbron en Voogd & Voogd in 2021. Het bedrijf telt zo’n 2.000 medewerkers en 81 kantoren, waarvan 59 in Nederland en 22 in België. Hoewel de fusie slechts twee organisaties betreft, zit het complexer in elkaar legt Rosebeek uit. “Het is een fusie van een grote hoeveelheid bedrijven met veel verschillende proposities. We hebben meer dan honderd juridische entiteiten.”

Ruim 200 miljoen omzet

Het intermediairbedrijf groeide sterk de afgelopen jaren. Van ruim 151 miljoen euro omzet in 2020 naar meer dan 183 miljoen euro in 2021. In de AM top 100 intermediair 2023 is Alpina Group al boven de 200 miljoen euro beland. De meest recente overnames in Nederland zijn P+W Financial Consultants en Poliscounter. Ook in België wordt binnenkort een deal beklonken.

Het was dus belangrijk voor Rosebeek om samen met al het personeel verder te werken aan één Alpina. Het afgelopen jaar hebben alle kantoren in Nederland een naamsverandering ondergaan en heten nu Alpina. Heilbron Bocholtz was het laatste Heilbron-advieskantoor dat afgelopen zomer werd omgedoopt. Ook alle zestien makelaardijkantoren dragen sinds september de naam Alpina.

Salesorganisatie op de schop

Om ervoor te zorgen dat klanten goed gesegmenteerd bediend kunnen worden, is de salesorganisatie van Alpina op de schop gegaan. Rosebeek legt uit dat het bedrijf drie verschillende regio’s had gedefinieerd, waarbinnen salescollega’s met alle proposities binnen die specifieke regio werkten. Dat is nu veranderd. “Voor het intermediair, de zakelijke markt en de particuliere markt zijn nu verschillende collega’s integraal verantwoordelijk. Een particuliere klant heeft tenslotte andere wensen en behoeften dan een zakelijke klant”, zegt Rosebeek.

“Daarnaast hebben we iemand die specifiek verantwoordelijk is voor de online onderdelen van onze business”, vervolgt ze. Onder die digitale dienstverlening vallen onder andere het voormalige Diks Verzekeringen, Eerdmans, Kingpolis, ITS (Insure to study) en Poliscounter. Het geheel heeft ook een naamsverandering ondergaan en is te vinden onder Alpina.nl, niet te verwarren met Alpinagroup.com – de corporate website.

Wij hebben bovendien nog een mooi kantorennetwerk, waar de bancaire sector juist afscheid neemt van veel kantoren”

In de nieuwe salesstructuur heeft Alpina de zakelijke schadeverzekeringen samengebracht met pensioen en inkomen. De particuliere schadeverzekeringen zijn gecombineerd met hypotheken, makelaardij en RegioBank. Hiermee wil het bedrijf voor zowel zakelijke als particuliere klanten alles onder één dak hebben. “Particuliere klanten houden van gemak. Wij hebben bovendien nog een mooi kantorennetwerk, waar de bancaire sector juist afscheid neemt van veel kantoren. Wij geloven in de combinatie van de persoonlijke en digitale dienstverlening.”

Naam Voogd & Voogd

Onderdelen die nog geen nieuwe naam hebben gekregen, zijn bijvoorbeeld Claeren, Uiterwijk Winkel Verzekeringen, Verheul Groep en Voogd & Voogd. Hoe deze in de toekomsten gaan heten, wordt momenteel door Alpina onderzocht. “Voogd & Voogd is een krachtige naam in de serviceproviding. Ongeveer drieduizend tussenpersonen maken gebruik van het platform. Voor de fusie was Voogd & Voogd de nummer 1-serviceprovider. We willen het platform verder verbeteren en met elkaar goed kijken naar de naamgeving”, laat Rosebeek weten.

Als reactie op de vraag hoe ze met de uitdagingen van een naamsverandering is omgegaan, benadrukt de cco het belang van communicatie. “Uitleggen waarom je doet wat je doet. Langsgaan op de kantoren en zichtbaar zijn. Dat is het allerbelangrijkste.” Al vertelt ze ook dat er bij haar komst veel voorwerk was verricht. “Ik sprong op een rijdende trein.”

Aandacht voor pensioen en zorg

Naast het vormen van één Alpina is het bedrijf bezig met het ontwikkelen van nieuwe verzekeringsoplossingen. Op de valreep van 2023 introduceerde Alpina twee nieuwe particuliere autoverzekeringen met Bovemij en Rhion. Nieuwe proposities zijn ook te verwachten op pensioengebied. “Het is veel werk om klanten uit te leggen hoe het zit met het pensioengat. Je kunt je voorstellen dat daar zeker bij klanten allerlei vragen liggen, maar ook vanuit werkgevers. Dat is een van de adviesonderwerpen waar we ons op focussen”, vervolgt Rosebeek.

Ze vertelt dat Alpina dit soort adviesgerelateerde thema’s als pensioen, maar ook zorg graag met de grote verzekeraars bespreekt. “De zorgkosten nemen door vergrijzing toe. Tegelijkertijd moet zorg betaalbaar blijven. Je moet met elkaar kijken hoe je dat op een goede manier gaat inrichten en regelen.” De dialoog met de verzekeraars was sowieso belangrijk voor Rosebeek in 2023. “Om opnieuw kennis te maken vanuit Alpina.”

Het grote voordeel als je van buiten naar binnen komt, is dat je geen kleur hebt in een fusiebedrijf”

Veranderingen bestuur

Rosebeek maakte ook kennis met twee nieuwe bestuurders. Sjoerd Laarberg was voorheen ceo van Allianz Nederland en volgde Michael de Nijs op. Derk-Jan Stol kwam vanuit Nationale-Nederlanden en was daar head of group Finance & Reporting. Hij is de opvolger van Arto Willemsen. Samen vormen zij de statutaire directie. “De samenwerking met Sjoerd en met Derk-Jan is goed gestart. Het grote voordeel als je van buiten naar binnen komt, is dat je geen kleur hebt in een fusiebedrijf. Je bent niet van het ene of andere bedrijf. Je bent van Alpina Group”, zegt Rosebeek.

Dat maakt het volgens haar makkelijker om keuzes binnen het bedrijf te onderbouwen. “Tegelijkertijd is het ook fijn dat je daarnaast met je voltallige directie nog de kennis, kunde en knowhow hebt vanuit je verschillende bedrijfsonderdelen. Dat is belangrijk voor je continuïteit.” 

Strategie en uitbreiding

Het nieuwe bestuur werkt aan een nieuwe strategie. De focus ligt hierbij vooralsnog op Nederland en België. Of de destijds beoogde uitbreiding naar bijvoorbeeld Duitsland daar onderdeel van is moet nog blijken. Overnames kunnen daar een onderdeel van zijn.

Rosebeek heeft nu de focus op het neerzetten van één Alpina. "Als je integreert dan kijk je vaak naar binnen en ben je veel intern bezig. Wij zijn nu klaar om naar buiten te kijken en ons echt te focussen op de klant, de prospects, de markt, de business en de groei.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.