In juni publiceerde de Kennisgroep verzekeringsproducten en assurantiebelasting een besluit waarin de kosten voor bemiddeling aftrekbaar werden als de klant geen andere optie had dan afsluiten via een intermediair. Dat hield echter ook in dat iemand die via een adviseur bij een directe aanbieder uitkomt – waar ook de mogelijkheid bestaat om het zelf te regelen – geen recht zou hebben op fiscale aftrek.
Daar komt de Kennisgroep nu van terug. In beide gevallen zijn de kosten voor bemiddeling (geen advies) aftrekbaar. Er is wel een maximering opgelegd van 250 euro. De distributiekosten die een bank of verzekeraar in rekening brengt als er direct wordt afgesloten, komen niet in aanmerking voor aftrek.
Intermediair krijgt voordeeltje
“Voor ons als intermediair is dit goed nieuws”, reageert Moneywise-directeur Wolfsen op het besluit. Hij vindt het wel opvallend dat er een maximumtarief aan is gekoppeld. “De fiscus denkt blijkbaar dat het in anderhalf uur wel geregeld moet zijn. Maar dat is helaas niet zo. Als ik op uurtarief zou werken, dan zou ik er regelmatig niet mee uitkomen. De verzekeraars maken er een potje van en dat kost tijd.”
Wat Wolfsen betreft komt het level playing field weer iets dichterbij. Al is er volgens hem nog veel winst te behalen. De distributiekosten die een verzekeraar in rekening brengt zijn soms lager dan de Google Ad-click die nodig was om de klant binnen te halen. Wolfsen kent voorbeelden dat de uitgekeerde aanbrengvergoeding (affiliate) hoger is dan wat de klant aan distributiekosten betaalt. Er wordt dus marge gehaald uit het product, wat betekent dat het distributiekostprijsmodel niet functioneert. “Daar zit geen accountantscontrole op. Die discussie zou ik ook nog wel eens aan willen gaan”, aldus Wolfsen.