Het geheim achter het succes van Howden: service, service en nog eens service

Het geheim achter het succes van Howden: service, service en nog eens service
Jan Oosterom (links) en Jeroen Everling. Foto Dennis Wisse

Howden is een opvallend snelle stijger in de AM Top 100. Nog maar sinds tien jaar opereert de Nederlandse tak van de wereldwijde verzekeringsmakelaar vanuit Rotterdam en die staat nu al op plaats 36. Een jaar eerder steeg Howden ook al: van plaats 67 naar 63. Topmannen Jeroen Everling en Jan Oosterom over hun succesvolle strategie.

“We staan inmiddels aan de linkerzijde van de AM Top 100-lijst”, reageren Everling en Oosterom trots. Howden blijkt in Nederland een broker met bewezen groeipotentie. De korte lijnen die de verzekeringsmakelaar hanteert binnen het bedrijf en de sfeer van vertrouwen werpen hun vruchten af, zeggen de directeuren. Al heeft Howden in Nederland nog meer strategieën voor groei en grote ambities.

De klant staat voorop. Je zit hier niet aan een loket”

Jeroen Everling, ceo Corporate Netherlands, en ceo Marine Specialty Jan Oosterom ontvangen gasten in de historische werkkamer die nog van Willem Ruys is geweest, de beroemde telg uit de Rotterdamse redersfamilie. Zeer toepasselijk als hoofdkwartier voor de vestiging van Howden in Rotterdam, met uitzicht over de Veerhaven en het scheepvaartverkeer. Recentelijk vond wereldwijd de re-branding plaats met het nieuwe logo. Overal hangen beeldschermen aan de wand die het nieuwe logo van Howden projecteren. Voorheen gebruikte elke businessunit nog zijn eigen variant. Het is veelzeggend voor de ambities. “Eén groot mooi bedrijf worden.” Via de schermen communiceren de makelaars ook wereldwijd met alle andere vestigingen, zelfs met oprichter David Howden zelf, iets wat eveneens typerend is voor het bedrijf. En voor de groei. De onderdelen helpen elkaar vooruit.

Investeringen in klantgerichtheid

De Howden Group beleeft sinds een jaar of vier een explosieve groei. Doel is om in 2026 de grootste niet-Amerikaanse verzekeringsmakelaar ter wereld te zijn. Het betekent wereldwijd een verdubbeling van de huidige situatie en zo ook een verdubbeling in personeel, nieuwe talenten met specialistische kennis, ook uit andere branches. De ambities van de Howden Group wereldwijd weerspiegelen zich in Nederland volgens de formule van investeringen in mensen, IT en geleidelijke overnames om expertise en mensen binnen te halen die passen bij Howden. “Hier werken mensen die focussen op kansen, vernieuwing en service”, zegt Everling. “De klant staat voorop. Je zit hier niet aan een loket.”

Groei door vrijheid van handelen

Everling en Oosterom, brokers in hart en nieren met ruime ervaring elders in de sector, kenschetsen Howden als een middelgrote speler in de Nederlandse markt. Inmiddels werken bij elkaar meer dan zestig mensen bij Howden in Nederland. Howden is geen beursgenoteerde onderneming en heeft door deze zelfstandige positie vrijheid van handelen. De focus ligt op sterke organische groei met het doen van investeringen in mensen en IT. Deze organische groei wordt wereldwijd ondersteund door het doen van overnames. Het huidige succes van Howden is te danken aan de optimale dienstverlening en juiste aandacht aan klanten, zeggen Everling en Oosterom. Howden investeert veel in een internationaal volledig gedigitaliseerd brokingplatform Novidea.

Het is ons doel niet om de grootste te worden, maar wel om de beste serviceverlening te kunnen bieden, met de leukste mensen”

Verovering Europese vasteland

Howden had in Nederland vanaf het begin een goede start met een portefeuille aan klanten uit de markt van maritieme risico’s en aansprakelijkheid. Jan Oosterom en Martin Besemer waren de oprichters van de Nederlandse entiteit, vanuit een maritieme verzekeringsachtergrond. De focus van de Marine Specialty in Nederland ligt nog steeds op ondernemers in de logistieke en scheepvaartsector. Gezien de al bestaande samenwerking met Londen zagen ze ruimte om vrij snel een klantenportefeuille op te bouwen vanuit de specialiteit maritieme risico’s en aansprakelijkheid die elk jaar groei vertoonde. Het sloot aan bij de wens van de Howden Group in Londen om het Europese vasteland te veroveren.

In het tweede jaar na oprichting stond de broker al meteen in de AM top 100. Nog in hetzelfde jaar volgden nieuwe stappen. Op dit moment komen de inkomsten vooral uit de maritieme risico’s en de andere succesvolle activiteiten van Howden in Nederland, zoals Howden M&A en de herverzekeringsactiviteiten van Howden Tiger. Everling: “In Nederland is ons doel niet om de grootste te worden, maar wel om de beste serviceverlening te kunnen bieden, met de leukste mensen. Het is realistisch om in ieder geval in de AM top 10 terecht te komen, door juiste overnames en organische groei.” Overnames gaan stapje voor stapje, benadrukt Everling. Howden moet een beetje de sfeer en mentaliteit houden van een familiebedrijf. “We zijn niet in een rush. We kleden ons langzaam aan, dress slowly. Maar we doen het wel zorgvuldig.“

Nummer één onder insurance brokers

De Howden Group vindt zijn oorsprong in het Verenigd Koninkrijk, in Londen. Begonnen met een paar mensen en een hond genaamd Flight, veroverde David Howden met zijn team zijn thuisland en werd na vele overnames daar de nummer één onder de insurance brokers. Hierdoor kon Howden doordringen tot het marktsegment van de multinationals en grote klanten bedienen. De Howden Group is nu in het stadium waarin het als multinational zijn netwerk wereldwijd uitbreidt.
Everling: “Vergeleken met de marktpositie van Howden twee jaar geleden in Nederland en Europa, is het nu heel anders. En ik voorspel dat het verzekeringslandschap er over twee jaar weer totaal anders uitziet met daarin een nog duidelijker marktpositie voor Howden.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.