De wintereditie van AMmagazine staat in het teken van het intermediair. Veel aandacht is er voor de AM top 100 intermediairbedrijven. Vier organisaties die al langer in de top 100 staan, geven een inkijkje in hun bedrijf. Maar ook aandacht voor de AM Advieskeuze Topselectie, die is ontstaan als tegenhanger van de top 100 en laat zien welke financieel-advieskantoren het beste scoren als het gaat om vindbaarheid en zichtbaarheid online.
Hoe bereik je als financieel adviseur de jonge generatie? Het is een vraag waar menigeen mee worstelt. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen 18 en 24 jaar wil graag persoonlijk advies, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Motivaction in opdracht van SNS en de Volksbank. Maar hoe ze vervolgens in contact komen met een financieel expert, weet ruim de helft van Gen Z niet. "Je moet het vertrouwen zien te winnen van de jongeren", zegt Pieter IJdo, mede-eigenaar van Ferzekerd.
VVD-Kamerlid Aukje de Vries bezocht op de Dag van de ondernemer een drietal advieskantoren in Friesland. Doel van dit werkbezoek: luisteren naar waar ondernemers in de praktijk tegenaan lopen. Het gesprek werd gefaciliteerd door Adfiz. Na afloop deelde De Vries schriftelijk haar bevindingen met AM.
De AFM maakt zich zorgen over de opmars van private equity in de Nederlandse adviesmarkt. Investeerders hebben namelijk een horizon van "een paar jaar", aldus de toezichthouder, en willen vooral winst zien. Dat zou ten koste gaan van het klantbelang. Hoe zit het met de kortetermijnfocus bij de grootste intermediairbedrijven?
NDB Groep staat op nummer 33 van AM Top 100 Intermediair. Al in 2022 vond het bedrijf aansluiting bij GGW Group, een Duitse strateeg. Dat hielp de groei erin te houden en dat terwijl bij de uitbreiding een bijzondere aanpak komt kijken. Algemeen directeur Jan de Boer legt het uit.