De grootste stap voor Geerts in 2022 was niet een van de overnames, maar de verhuizing van de oude locatie in het centrum naar het Europark in Oosterhout. Het vorige pand van het Brabantse adviesbedrijf werd na 25 jaar te klein. Geerts is in 1950 opgericht door de opa van Tomas en Sanne Geerts. Sinds 2022 is er ook een vestiging in Tilburg.
Daarnaast neemt Geerts in een lekker tempo over. Zo werd begin 2022 Blank Advies van Leon en Marie-Therese Blank overgenomen, tegelijk met de portefeuille van buurman Noud Kops. Later werd AdviesPolis van Dirk Terwindt aan de groep toegevoegd. “We nemen weleens wat over, maar dat is vooral regionaal. Vaak zijn dit kleinere kantoren die stoppen en de zaak willen overdragen, omdat ze bijvoorbeeld met pensioen gaan”, zegt algemeen directeur Tomas Geerts.
In 2023 volgden nog enkele kleine overnames en sloot pensioenadvieskantoor Laater zich aan. “We groeien op die manier met overnames, maar autonoom gaat het ook goed. Je ziet bij de heel grote intermediairs wat rumoer. Ze nemen veel kantoren over, vaak familiebedrijven, en vervolgens verandert zo’n kantoor. De klanten voelen zich er niet meer thuis en gaan op zoek naar iets anders. We zijn actief met acquisitie en de achterdeur zit goed dicht; daar komt voor ons autonome groei uit”, vervolgt Geerts.
Tilburg is nieuw werkgebied
Commercieel directeur Richard van Dongen legt uit dat de ondernemers die hun kantoor aan Geerts verkopen, vaak zelf nog in het bedrijf actief willen blijven. Tegelijk willen ze ook zaken overdragen waar ze met minder plezier aan werken. “Dat bevalt goed. Ze kennen de klanten. Tilburg is bijvoorbeeld voor ons een nieuw werkgebied. Dan is het fijn als de oud-eigenaar, die de klanten en de markt kent, zijn kennis aan onze mensen overdraagt.”
Vroeger had je veel van ons soort kantoren – huisvolmachten en familiebedrijven – maar dat worden er steeds minder”
Tomas Geerts vertelt dat het profiel van Geerts zeldzamer wordt in de markt. “Zelfstandig, zonder investeerder of andere grote club erachter. Met z’n drieën kunnen we nog alles beslissen”, zegt hij. “En een jonge directie”, vult operationeel directeur Sanne Geerts aan. “Vroeger had je veel van ons soort kantoren – huisvolmachten en familiebedrijven – maar dat worden er steeds minder. Met name doordat mensen met pensioen gaan en kampen met opvolgingsproblemen. Dat typeert ons wel. We zijn nog steeds een familiebedrijf, iedereen in Oosterhout en omgeving kent ons”, legt de algemeen directeur uit.
Uitbreiding hypotheken en pensioen
Hoewel Geerts zich een local hero noemt, bedient het kantoor zowel particulieren als grote ondernemingen. “Dat is ook de strategie: een breed advieskantoor. Een aantal overnames zijn daar ook specifiek op gericht geweest. Als je bijvoorbeeld maar één hypotheekadviseur hebt, ben je heel kwetsbaar”, aldus Tomas Geerts. Dat was voor het familiebedrijf reden om overnames te doen op het gebied van hypotheken en pensioen.
Voor pensioen klinkt dat in combinatie met de nieuwe pensioenwet logisch. Maar ook hypotheken lopen nog steeds door, legt Sanne Geerts uit. “We proberen meer de samenwerking op te zoeken, bijvoorbeeld met makelaars. Hypotheken zijn belangrijk om met nieuwe relaties in contact te komen en onze bestaande relaties te binden. Er is dan ook nauwelijks verloop in ons klantbestand. Van oudsher staan we bovendien niet bekend als hypotheekadviseur, dus daar liggen volop kansen. Een relatie kan bij ons nog gewoon binnenlopen en we kunnen snel schakelen.”
'Verkoop is geen optie'
Geerts werd in 2019 overgedragen aan de derde generatie, bestaande uit de huidige directie. Tomas Geerts ziet het dan ook niet zitten om het kantoor snel weer te verkopen. “Verkoop is nooit een optie geweest.” De automatisering die steeds belangrijker is geworden, is zogezegd nooit een belemmering geweest.
Onze klanten vragen ook niet om de laatste digitale mogelijkheden. Onze kern zit op het persoonlijke contact en de toegankelijkheid”
“Ik wil niet zeggen dat we de beste automatisering in Nederland hebben. We proberen wel actief mee te lopen in de ontwikkelingen, maar zeker niet als allereerste. Onze klanten vragen ook niet om de laatste digitale mogelijkheden. Onze kern zit op het persoonlijke contact en de toegankelijkheid.” Volgens de algemeen directeur wordt de toegankelijkheid vaak minder naarmate bedrijven meer digitaliseren. Nu zijn drie van de zestig medewerkers daar fulltime mee bezig.
Elektrisch materieel verzekeren
Geerts heeft weliswaar gekozen voor allround dienstverlening, toch kan het bedrijf zich dankzij de groei specialiseren. Zo is het kantoor actief in onder meer de mechanisatiesector. Richard van Dongen vertelt dat Geerts onlangs een marktoplossing heeft bedacht voor een grote verzekeraar om elektrisch materieel goed te verzekeren. “Die klanten liggen ook buiten ons werkgebied. Het verloop is laag, omdat klanten begrijpen dat we de kennis in huis hebben”, vervolgt hij. “Bovendien gaat het om groeiende bedrijven, dus daar hebben we profijt van.”
Naast alle ontwikkelingen bij Geerts blijft er genoeg ruimte over voor ambitie. Zo laat Sanne Geerts weten dat duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt is voor de komende tijd. “Het elektrisch werkmaterieel is daar een mooi voorbeeld van. Toen we verhuisd zijn, hebben het pand verduurzaamd en we gaan actief aan de slag met duurzaam schadeherstel. Ook kijken we waar de klant mee bezig is op het gebied van duurzaamheid, want vaak komen daar ook weer nieuwe risico’s uit voort.”