Een van de redenen waarom consumenten die vrije advocaatkeuze zo belangrijk vinden is het lage vertrouwen in de juristen van de rechtsbijstandsverzekeraars. Bij ingewikkelde zaken willen ze vaak liever een zelf uitgekozen en gespecialiseerde advocaat inschakelen.
“Een advocaat heeft in de ogen van de consument meer ervaring dan medewerkers van een verzekeraar”, zegt een tussenpersoon hierover. “Dan heeft de consument tenminste enige invloed op een goede claimbehandeling”, zegt een ander.
Advocaat is vertrouwenspersoon
Ook speelt volgens de AMexperts voor veel consumenten een rol dat een advocaat als een vertrouwenspersoon wordt gezien die ze dan ook het liefst zelf selecteren. Het is daarom een schone taak voor het intermediair om goed uit te leggen waarom een vrije advocaatkeuze niet altijd de beste optie is. “Als het goed wordt toegelicht, snappen consumenten ook dat de behandeling van de schade veel goedkoper is als de verzekeraar die zelf oppakt”, zeg een van de experts hierover. “Probleem is dat de kwaliteit van de behandeling in hun ogen tekortschiet. Ze denken dat van een advocaat meer wordt aangenomen. Daar is een hoop te winnen.”
Voldoet jurist van rechtsbijstandverzekeraar?
Respondenten die bij een verzekeraar werken noemen ook de lagere kosten en daarmee lagere premie als voordeel wanneer de vrije advocaatkeuze niet aan de orde is. “In specifieke zaken is vrije advocaatkeuze prettig, maar in veel gevallen is het voor de consument lastig om de juiste expert te vinden. De verzekeraar kan die inschatting vaak ook goed doen voor de verzekerde.”
Een ander: “Consumenten vinden dat misschien wel belangrijk, maar het is de vraag of dit voor alle vormen van rechtsbijstand nodig is. Een mengvorm zou wellicht ook goed kunnen werken."
Vaak geen gespecialiseerde advocaat nodig
De AMexperts die denken dat een vrije advocaatkeuze minder belangrijk is, wijzen er op dat het bij de meeste juridische geschillen om relatief simpele zaken gaat. Daar is geen gespecialiseerde advocaat voor nodig. Bovendien wijzen degenen die het met de stelling oneens zijn erop dat een discussie hierover met klanten in de praktijk zelden voorkomt.