Winnaar VNAB-prijs spreekt met lef over nieuwe risico's: 'We doen het samen'

Winnaar VNAB-prijs spreekt met lef over nieuwe risico's: 'We doen het samen'
De winnaar met de andere finalisten en de jury-leden

Jelmer Murrer, Underwriter Property bij HDI Global, is de winnaar geworden van de VNAB young talent award 2023. De jury roemde zijn manier van presenteren en de samenhang in zijn betoog rond de noodzaak van samenwerking in de coassurantiemarkt. Dit gezien de grote en nieuwe risico's als gevolg van de energietransitie en klimaatverandering.

De prijsuitreiking vond plaats in de Kunsthal in Rotterdam. Murrer kreeg als prijs een opleidingsbudget van 5.000 euro en aandacht via verschillende branchekanalen. De andere twee finalisten waren Siebe van Aalderen (Property Broker bij Raetsheren) en Stephanie Verhaar (Junior Underwriter Marine bij Chubb).
De jury benadrukte dat het een lastige afweging was, een “close call”, en sprak zijn hulde uit, dat de actuele thema’s langs kwamen bij alle drie finalisten. De opkomst van artificiële intelligentie, de energietransitie, duurzaamheid en hoe zo vroeg mogelijk in gesprek te raken met de klant hierover. Thema van deze tweede editie van de award was het waarborgen van een duurzame en veerkrachtige toekomst. Tijdens de avond pitchten de finalisten hun visie hierop en ze beantwoordden vragen van de jury.

We moeten gaan denken in oplossingen. Hoe gaan we de risico’s gezamenlijk financieren?”

Geslaagde zoektocht naar nieuw talent

Merel Van Der Toorn, Senior HR Business Partner at HDI Global SE én collega van Murrer, had hem genomineerd. “Hij is een mooie ambassadeur voor de branche. Ook heeft hij een goed netwerk weten op te bouwen met onderwijzend Nederland, de opleidingen. We hebben echt goede en jonge mensen nodig in de branche.”
De vergrijzing in de sector en de krappe arbeidsmarkt waren op zichzelf ook een thema dat boven de avond hing. Een advies van finalist Siebe van Aalderen luidde dat de slechtste manier om van het saaie imago af te komen is door rond te bazuinen dat de verzekeringssector helemaal niet saai is. “Ga niet stellen in wervingsadvertenties dat de verzekeringsbranche echt niet saai is. Want dan zeg je dat het eigenlijk wel zo is, terwijl dat niet zo is.”

Frisse wind door de branche

Winnaar Jelmer Murrer sprak in zijn pitch de verzekeraars aan op het tonen van meer lef rond de energietransitie en de grote hoeveelheid nieuwe risico’s die daardoor te verzekeren zijn. “We moeten aandurven dat we een verzekeringspolis bieden voor zonnepanelen ook al hebben we de data nog niet. We moeten gaan denken in oplossingen. Hoe gaan we de risico’s gezamenlijk financieren?”
De afgelopen twintig jaar is er niet veel gebeurd in de verzekeringsbranche, moest de jury bekennen na de pitch van Murrer. De polissen zijn nog steeds hetzelfde over de hele linie. Vraag: wat weerhoudt de branche om met de tijd mee te gaan? Murrer: “De verzekeraars zijn te weinig bekend met de energietransitie. Met waterstof en elektrificatie. Angst speelt om in te stappen. Maar in zekere zin lost het probleem zich vanzelf op. De ceo’s van nu.. die zijn er over dertig jaar niet meer.” De zaal lacht en applaudisseert.

Uiteindelijk moet ik er voor te zorgen dat we morgen nog een baan hebben. Het kan ook enorm fout gaan.”

Spannende tijd voor nieuwe garde

Na twintig jaar stilstand – polissen die hetzelfde blijven – dringt het besef door dat er grote nieuwe risico’s te verzekeren zijn door de energietransitie en klimaatverandering. Maakt dit het verzekeringsvak voor Murrer en zijn generatiegenoten ook interessanter?
Murrer: “Zeker, maar ook angstiger. Uiteindelijk ben ik er om er voor te zorgen dat in het bedrijf waar ik voor werk, alle collega’s morgen en overmorgen nog een baan hebben. Het kan ook enorm fout gaan. Tegelijk is het uitdagend om met iets bezig te zijn waar ik en mijn collega’s eigenlijk nog niets van afweten. We kunnen er ook niet meer van wegkijken gezien de maatschappelijke druk om de nieuwe risico’s te gaan verzekeren. Het zal ook een kwestie zijn van vertrouwen dat mensen in ons stellen om uiteindelijk toch zonder die data door te gaan, hoe angstig mij dat als verzekeraar ook lijkt.”

Leeftijd is het punt niet

Tot slot de vraag hoe Jelmer Murrer de grijze oude muizen gaat overtuigen. “Ik denk dat de klanten die bezig zijn met hun veranderingen, die oudere collega’s ook kunnen overtuigen. Op een moment dat een verzekeraar bij een bedrijf komt dat zich bezig houdt met waterstof en zorgt dat mensen sneller en schoner kunnen rijden, kun je daar als mens niet tegen zijn, maakt niet uit welke leeftijd. Dat enthousiasme van een ondernemer in waterstof moet mijn collega’s ook kunnen overtuigen. Als hij mij kan overtuigen, dan moet dat voor mijn oudere collega’s exact hetzelfde gelden.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.