Volmacht aansprakelijk stellen voor adviesfout mag: klant ziet geen verschil

Volmacht aansprakelijk stellen voor adviesfout mag: klant ziet geen verschil

Een conflict tussen een klant en zijn verzekeringsadviseur leidde bij de rechtbank in Middelburg tot verwarring over de scheiding tussen een volmacht- en adviesbedrijf. De klant had het volmachtkantoor aansprakelijk gesteld, terwijl de zaak draaide om een vermeende zorgplichtschending in het advies. Met dezelfde bestuurders, hetzelfde bezoekadres, en dezelfde KvK-code, was het volgens de rechter onduidelijk met wie de klant precies te maken had.

Bij de rechtbank stelde de adviseur terecht dat het verkeerde bedrijfsonderdeel was gedagvaard. Het volmachtbedrijf adviseert immers niet. Volgens de rechter was dat voor de klant onvoldoende duidelijk. Het adviesbedrijf is op hetzelfde adres gevestigd, de adviseur is van beide ondernemingen (indirect) bestuurder, en is ‘het gezicht’ van zowel het volmacht- als het adviesbedrijf.

Onderscheid bij AFM, maar niet bij KvK

De adviseur voerde aan dat beide bedrijven een eigen KvK-nummer, een eigen AFM-vergunning en een eigen website hebben. Bovendien zijn de facturen voor de premie altijd verstuurd vanuit het adviesbedrijf. De klant stelde daar tegenover dat de KvK-codes (SBI) voor de werkzaamheden van beide bedrijven ook dezelfde zijn: ‘assurantietussenpersonen.’ De websites zag hij nooit, omdat hij op het kantoor werd ontvangen waar geen onderscheid te zien was.

Het is volgens de rechter aan de ondernemer om aan de klant duidelijk te maken met welk bedrijf hij een contract aangaat. In dit geval is dat onvoldoende gebeurd. Het volmachtbedrijf werd zodoende toch aangemerkt als contractspartij.

Geen zorgplichtschending

Overigens werd er in deze zaak geen zorgplichtschending vastgesteld. De klant draait op voor de proceskosten.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.