Groei op alle fronten, met uitzondering van de hypotheekmarkt. Waar bent u het meest tevreden mee?
“Wat ik mooi vind; we zijn het afgelopen jaar heel druk met de Aegon-transactie bezig geweest. En tegelijkertijd is het bedrijf ontzettend sterk doorgegaan. Dat we in schade groei hebben gezien, dat we in AOV groei hebben gezien, in zorg, in pensioenen. Dat vind ik heel mooi om te zien.
Bij hypotheken is ons marktaandeel in de nieuwe productie hetzelfde als een jaar geleden. We zijn zelf fractioneel groter geworden. En we vergelijken de halfjaarcijfers met de eerste helft van 2022. Toen had je nog heel veel oversluiters, die een oude hypotheek met een hogere rente oversloten. Dat stuk van de markt is helemaal weggevallen. Dan ben ik met die 1,4 miljard nog steeds hartstikke blij.”
In de verkoopcijfers springt zorg er wel uit met een plus van 50 procent. Hoe komt dat?
“De zorgmarkt is een markt waar je maar eens per jaar de kans hebt om jezelf te positioneren. Half november moet je je premies bekendmaken. Dan hangt het er heel erg van af hoe je competitieve positie is. We waren niet eens de nummer één, we waren de nummer vijf in termen van premie. Maar we hadden ook wat aanvullende producten waarmee we relatief goed geprijsd waren, en waar op dat moment kennelijk veel vraag naar was. Uit onderzoek blijkt overigens ook dat veel jonge klanten voor ons gekozen hebben vanwege onze duurzaamheidspositionering.”
Is het een strategische keuze geweest?
“Wij waren verrast door de groei. We zijn tevreden met de omvang van het zorgbedrijf, als het blijft zoals het is. Voor ons is zorg wel heel belangrijk omdat het klanten aantrekt die gemiddeld jonger zijn dan onze andere klanten. We leren er heel veel van, omdat dit het product is waarmee je het meeste directe contact hebt met klanten. Wat verwachten klanten van je? Die kennis neem je mee naar andere onderdelen.”
ASR heeft de afgelopen jaren afscheid genomen van een aantal merknamen, Europeesche, Ditzo, De Amersfoortse. Kun je concluderen dat minder labels goed is voor de verkoop?
“Wat we gemerkt hebben is dat de investeringen die we in het ASR-merk doen, die gaan goed. Maar wil je Ditzo net zo bekend maken, dan hadden we daar veel meer in moeten investeren. Dat is niet vol te houden, dus we gaan stap voor stap naar één merk. Zowel aan de directe kant als aan de intermediaire kant loopt het goed. Al moet ik wel zeggen: de stijging die we zien, die komt vooral uit het intermediaire kanaal. Daar ben ik heel blij mee. En dat sterkt mij om te benadrukken dat we er met elkaar voor moeten zorgen dat mensen toegang houden tot financieel advies.”
ASR is de derde in de rij met de halfjaarcijfers. Dan kun je vergelijken. 91,3 procent combined ratio bij Achmea, Nationale-Nederlanden zelfs 90,1. Daar steekt ASR met 94,9 wel bij af. Hoe verklaart u dat?
“Daar hoort een verhaal bij. Wij vergelijken onszelf meer met NN dan met Achmea, want NN lijkt iets meer op ASR. NN heeft geen zorg. In onze combined ratio, daar zitten ook ziektekosten in. Als je dat eruit haalt, dan gaat onze combined al naar 92,4 procent. En in die 92,4 procent zit een eenmalige ophoging van de voorzieningen bij AOV verwerkt. Dat heeft met de nieuwe boekhoudregels te maken. Die ophoging komt in de tweede helft van het jaar niet terug. Dus onderliggend, als ik alle incidentals eruitfiets, dan kom ik op 90,4 procent en dat is een keurig getal.”
De Wtp heeft vorm gekregen. Wordt ASR daar al beter van?
“Wij zien nog niet dat er heel veel tractie is op de Wtp. Werkgever vragen zich nu af: ‘hoe gaan we het nu doen?’ Ze hebben daar ook nog even de tijd voor, je hoeft pas per 1 januari 2028 helemaal over te zijn. Onze taxatie is dat 2024 gebruik wordt om te snuffelen, om te zien wat je als werkgever kunt doen. En dat de echte transitie naar de nieuwe pensioenwetgeving pas eind 2024 op gang zal komen.”
De juridische fusie met Aegon verwacht u rond 1 oktober. Vanaf dat moment draait het om ‘het samenbrengen van culturen.’ Zo van een afstand, waar verschillen die culturen volgens u?
“Dat samenbrengen betekent niet per se dat er verschillen zijn. Voor closing hebben we 700 mensen van ASR en 700 mensen van Aegon een enquête laten invullen. Daar stonden drie vragen in. Duid je eigen cultuur, hoe kijk je naar de cultuur van de ander, wat vind je in de nieuwe organisatie belangrijk wat betreft de cultuur?
Wat dan opvalt is dat er niet veel verschil zit tussen de antwoorden van Aegon en ASR. Zeker op de vraag wat ze belangrijk vinden. Dat is bijvoorbeeld de focus op klanten, dat er aandacht is voor persoonlijke groei en ontwikkeling, empathie voor medewerkers; dat wordt belangrijk gevonden. Dus vanuit behoeften geredeneerd is er amper verschil.
En natuurlijk zijn er altijd verschillen te vinden. Maar als ik iets geleerd heb uit eerdere integraties: ga het niet hebben over de verschillen, want die worden uitvergroot. Ik praat dus liever over de dingen die het makkelijker maken om het naar elkaar toe te brengen.”
Bij Generali kregen we deze vragen ook, een Amsterdams bedrijf en een Utrechts bedrijf. Gaat dat samen? Maar zodra je de medewerkers bij elkaar zet, dan gaan ze het over het vak hebben”
Cultuur gaat toch ook om gevoel? Als buitenstaander zie ik bij Aegon een corporate signatuur, dat zie ik veel minder terug bij ASR. Kun je dat goed bij elkaar brengen?
“Ik sluit niet uit dat er een verschil is tussen de positionering en uitstraling van Aegon Group en Aegon Nederland. Ik heb de laatste tijd heel veel mensen van Aegon Nederland gesproken, we hebben een roadshow gedaan voor alle medewerkers. En als ik eerlijk ben, dan leven daar dezelfde vragen die ook bij onze medewerkers leven. Bij Generali kregen we deze vragen ook, een Amsterdams bedrijf en een Utrechts bedrijf. Gaat dat samen? Maar zodra je de medewerkers bij elkaar zet, dan gaan ze het over het vak hebben, over de dingen die ze belangrijk vinden in hun werk. Dan blijken de verschillen niet zo groot.”
ASR Distributie & Services is opnieuw ingericht. Zijn er al besluiten gemaakt hoe Nedasco daar ingepast wordt?
“Nedasco gaat wat mij betreft een belangrijke en zelfstandige rol spelen binnen D&S. We gaan natuurlijk wel kijken of we aan de achterkant synergie kunnen bereiken. We hebben VKG als serviceprovider en nu ook Nedasco. We hebben daar verder nog geen besluit over genomen.”