Achmea laat over de heel breedte goede cijfers zien. Welk resultaat springt er wat jou betreft echt uit?
“Wat er echt uitspringt, is het onderliggend resultaat. Dat is weer op peil na de winterstormen van vorig jaar. Dat is voor ons het allerbelangrijkste, dat het bedrijf er goed voor staat. En we zien de impact van digitalisering, een hoge klanttevredenheid, hoge medewerkersbetrokkenheid, mooie stappen op onze doelstelling op duurzaamheid. Daarom kunnen we ook echt blij zijn dat het operationeel resultaat veel beter is.”
De schadelast van storm Poly (4 juli) valt net buiten het eerste half jaar. Verwacht je dat die wel impact zal hebben op de schadecijfers?
“Nee, dat verwacht ik niet. In onze reguliere schadelast en onze budgetten houden we er rekening mee dat er af en toe een storm over Nederland trekt. De februaristormen van 2022 en de overstromingen in Limburg een jaar eerder waren echt extreme calamiteiten. Maar hier verwacht ik geen grote impact van.”
Je schrijft dat de kostprijs voor verzekeringen stijgt. Kan Achmea dat zelf absorberen of wordt het doorberekenend in de premie?
“We proberen dat altijd zo veel mogelijk te absorberen en zeker niet één op één door te belasten. Ik denk dat we allemaal de verantwoordelijkheid hebben de kosten te remmen, bijvoorbeeld door digitaliseringsprogramma’s. Maar als je ziet hoe groot de kostenstijgingen zijn, dan kun je dat niet meer helemaal zelf absorberen. En dan bedoel ik niet alleen onze interne kosten maar bijvoorbeeld ook de kosten van schadeherstel, de stijgende kosten van herverzekeringspremies, inhuurkrachten. Onze cao gaat pas in per 1 januari, maar ook daar gaan we wel iets van een kostenstijging krijgen. Uiteindelijk zal daar echt wel een deel terechtkomen bij onze klanten.”
De kostprijsstijging komt ook door wijzigende voorwaarden bij de herverzekeraars. Wat bedoelen jullie daar precies mee?
“Over de hele linie zijn er wereldwijd veel meer klimaatgerelateerde schades. Kapitaal wordt steeds duurder. Dat betekent dat herverzekeraars ook hun premies fors verhogen. Dan kun je de afweging maken: ga ik alles verzekeren, of kies ik voor een hoger eigen risico? Als je een hoger eigen risico accepteert kun je de stijging van de premie een stukje dempen. Dat betekent wel dat we een groter eigen behoud hebben. Dus als er heel grote schades zijn, of heel veel kleintjes, dat we dat voor een groter deel zelf absorberen. Er ontstaat dan wel meer volatiliteit in je cijfers. Dat betekent weer dat je een hoger eigen vermogen moet aanhouden om die eigen risico’s te kunnen dragen. En eigen vermogen aanhouden kost ook weer geld… Het gaat twee kanten op.”
Achmea heeft grote ambities op de hypotheekmarkt. Is de woningmarkt ook ergens een zorg voor Achmea? Hogere rente, dalende prijzen, lagere verkopen…
“Een zorg wil ik het niet noemen. We zijn heel goed gepositioneerd en we groeien. Met de beweging die we maken met Achmea Bank en Centraal Beheer laten we ook zien dat we een heel goede dienstverlening hebben, en mooie voorwaarden voor onze klanten. En dat slaat aan bij het intermediair. Als je kijkt naar de renteontwikkeling en de schaarste van woningen, en de vraagstukken rondom stikstof, dan zal dat natuurlijk wel z’n effect hebben op de woningmarkt.”
Ik bedoelde eigenlijk vooral op klantniveau. Starters kopen voor torenhoge bedragen woningen, terwijl de prijzen dalen en er steeds minder verkopen zijn. Dat kan op termijn ook voor problemen zorgen.
“Ik denk dat we in Nederland de hypotheekverstrekking en normering heel grote stappen hebben gezet. Wij zien op dit moment geen betalingsproblemen bij starters of andere doelgroepen. Natuurlijk, als het slecht gaat met de economie zul je uiteindelijk meer risico lopen op wanbetaling, maar we zien dat nu op geen enkele manier in onze cijfers.”
Vroeger had je natuurlijk nog de verplichting van een ORV bij de NHG. Dat is eraf gegaan. Ik vraag me oprecht af of dat een goede ontwikkeling is geweest”
Bij de hypotheekcijfers sprak je de zorg uit over het dalende aantal ORV’s dat wordt gesloten bij hypotheken. Is dat alleen een zorg of wordt daar ook een actie aan gekoppeld?
“Daar is zeker een actie aan gekoppeld. Met Centraal Beheer vragen we daar continu aandacht voor. We benoemen het richting toezichthouders, we agenderen het via het Verbond. Veel meer kunnen wij ook niet doen.
Je kunt je afvragen of je mensen niet beter tegen zichzelf moet beschermen. Vroeger had je natuurlijk nog de verplichting van een ORV bij de NHG. Die verplichting is er nu niet meer. Ik vraag me oprecht af of dat een goede ontwikkeling is geweest. Ik denk het niet.”
Heb je die zorg ook voor AOV’s?
“Jazeker. Vooral in de zzp-markt. Maar ook in pensioen. Je ziet in de volle breedte dat veel zzp’ers een pensioengat hebben. In die nieuwe pensioenwet ben ik heel blij dat er meer ruimte is gekomen voor pensioenopbouw in de verschillende pijlers. De derde pijler is groter geworden per 1 juli, en we hebben daar ook heel mooie producten voor klaar staan. De vraag is wel: zijn mensen zich er bewust van dat ze dat pensioengat moeten overbruggen?”
Ben je voorstander van een pensioenplicht?
“Niet per definitie van een pensioenplicht. Ik denk dat mensen zich bewuster moeten zijn van hun pensioen. Maar een volledige pensioenplicht ben ik geen voorstander van.
Je hebt bij de presentaties van de jaarcijfers laten vallen dat Achmea ook kijkt naar overnames. Je noemde specifiek ook de schademarkt. Kunnen we daar ontwikkelingen verwachten?
“Wij houden onze ogen en oren altijd open daar waar overnamekansen zich voordoen. Het moet wel onze positie versterken. We zijn in Nederland marktleider. We hebben een heel sterke distributierelatie via de Rabobank en in het directe kanaal Centraal Beheer. Op dit moment zijn daar verder geen ontwikkelingen.”
We hebben geen ambitie om in de volmachtmarkt of de coassurantiemarkt te stappen”
Een potentiële overnamekandidaat, moet dat per se een verzekeraar zijn of kan dat ook een grote intermediaire organisatie zijn?
“We hebben geen ambitie om in de volmachtmarkt of de coassurantiemarkt te stappen.”
Achmea staat bekend als vooruitstrevend in arbeidsvoorwaarden; 34-urige werkweek, klimaatbudget. Gaan we in de nieuwe cao meer van zulke innovaties zien, of zal de hoofdmoot nu gewoon loon zijn?
“Daar kan ik nu nog niet zoveel over zeggen. We hebben net samen met de vakbonden panelgesprekken gehouden met onze medewerkers. We starten volgende week met een brede enquête onder alle medewerkers. Daar halen we uit op wat de thema’s zijn. Ik denk dat we met Achmea een heel goed arbeidsvoorwaardenpakket hebben. Dat is meer dan loon: vitaliteitsverlof, onbeperkt opleidingsbudget, klimaatbudget. We hebben een heel hoge medewerkerstevredenheid.
Loon is natuurlijk een heel belangrijke component. Daar hebben we ook oog voor. Het moet fair zijn richting de medewerkers, en passend zijn bij wat het bedrijf kan dragen. We zoeken daar de goede balans tussen. Verder kan ik daar nog niet op vooruitlopen.”
De helft van de medewerkers heeft gebruik gemaakt van het klimaatbudget van 2.500 euro. Is dat wat Achmea betreft een goed resultaat of hadden jullie er meer van verwacht?
“Ik vind het waanzinnig goed. We zitten overigens al bijna tegen de 60 procent. Dat is ver boven verwachting. We zijn er pas op 1 januari mee gestart en mensen hebben drie jaar de tijd om er gebruik van te maken. Dit doen we via de Centraal Beheer klimaatwinkel. En er zijn nu zelfs andere werkgevers die interesse tonen omdat ze dit voor hun medewerkers willen doen.”