Bij Hypotheekrente.nl werkt iedereen mee: 'Geen managers die alleen geld kosten'

Bij Hypotheekrente.nl werkt iedereen mee: 'Geen managers die alleen geld kosten'

Youri, Jelle en Hielke Zwanepol. Drie broers aan het roer van één en dezelfde hypotheekadviesformule. Twee van de drie waren aanwezig op de burelen van hypotheekrente.nl in het Utrechtse IJsselstein en gingen met AM in gesprek over hun bedrijf, de branche, de risico's die op de loer en de kansen die voor het grijpen liggen. In dit eerste deel gaan we onder meer in op de hyperefficiënte bedrijfsvoering, wat zich weer in de advieskosten door vertaalt. "Wij hebben niemand hoeven ontslaan toen de markt minder werd."

Broederlijke omgangsvormen: ze zijn ondergetekende niet vreemd. Dat marketing- en salesverantwoordelijke Jelle en medeoprichter en hypotheekadviseur Youri Zwanepol elkaar tijdens het interview geregeld corrigeren en onderbreken wekt dan ook weinig verbazing. Hypotheekrente.nl is niet voor niets een warm familiebedrijf.

Gemiste kans Engelse Wft-examens

En dat ligt niet alleen aan het feit dat de airco in de kamer nog moet opstarten. Het familiaire karakter komt ook naar voren wanneer bijvoorbeeld de situatie van officemanager Valeria uit het Oekraïense Odessa de revue passeert. “Ze is geweldig en we zijn blij dat we haar een baan aan konden bieden. Ik weet zeker dat ze meer van hypotheken weet dan veel Nederlandse adviseurs. Maar het Wft-examen is er niet in het Engels. Een doodzonde, want ze zou expats die bij ons aankloppen geweldig kunnen helpen. Nu staat ze onze adviseurs administratief bij en plant ze afspraken in”, vertelt Jelle.

Terwijl juist die tak van sport – expats, arbeidsmigranten, kennismigranten; geef het beestje een naam – de afgelopen jaren fors is gegroeid. “Inmiddels is dertig tot veertig procent van ons klantenbestand kennis- of arbeidsmigrant”, rekent Youri voor. “Zeker na corona nam dat een gigantische vlucht. Expats zetten tijdens het browsen Google Translate aan en komen zo bij ons terecht.”

Jelle: “En zij kennen de markt dus helemaal niet. Zij hebben bij uitstek behoefte aan advies.” Onder meer Youri, die drie talen vloeiend spreekt, voorziet hen hierin.

In de operatie

Alle leidinggevenden zijn volop in de ‘operatie’ bezig, zoals de heren het zelf noemen. Youri en Hielke als hypotheekadviseur, Jelle als kredietspecialist. Niet uit armoede, wil Jelle direct benadrukken. “Iedereen bij hypotheekrente.nl werkt mee, voegt waarde toe en draagt op die manier bij aan het resultaat. Zo zijn de organisatiekosten efficiënt en kun je dus ook lagere advieskosten in rekening brengen.”

Want waar sommige concullega’s volgens Jelle de grenzen van wat de klant accepteert qua advieskosten opzoeken, hecht hypotheekrente.nl aan een consistent beloningsbeleid. “Een simpele starters kost bij ons 1950 euro. Dat is een stuk lager ten opzichte van het marktgemiddelde, maar we hebben de organisatie dus ook heel erg efficiënt ingericht.”

Voor expats een flinke toeslag vragen? Dat vinden de broers maar onzin. Youri: “Dat betalen die expats vaak wel, omdat ze niet weten dat dat helemaal geen standaard toeslag is. Terwijl veel van hen ook maar simpele starters zijn: hoe moeilijk kan het zijn?”

Twee miljoen jaarlijkse bezoekers

Dat de domeinnaam hypotheekrente.nl het goed zou doen, hadden de gebroeders in 2015 goed gezien. Met het overnemen van die domeinnaam, waar toen nog echt alleen maar een hypotheekrenteoverzicht op te zien was, zetten de gebroeders hun eerste stappen binnen de hypothekenbranche.

Wij hebben niemand hoeven ontslaan, omdat we meer op het aankoopstuk zijn gaan zitten. Maar ook omdat we zelf meewerken; hier geen managers of managementlagen die op zo’n moment alleen maar geld kosten en niets toevoegen”

Inmiddels bezoeken zo’n twee miljoen mensen per jaar hun website, waarvan er tien- tot vijftienduizend uiteindelijk een aanvraag indienen. Die, als ze uiteindelijk klant worden bij hypotheekrente.nl, pas een rekening gepresenteerd krijgen wanneer er ook daadwerkelijk een huis wordt gekocht.

Jelle: “Soms zien we een klant drie of vier keer terug, omdat het toch niet is gelukt; die gaan we echt niet iedere keer advieskosten in rekening brengen. Dat voelt gewoon niet goed. Misschien vindt de markt dit ongebruikelijk, wellicht zijn we daar te soft in, maar we willen niet iemand verplichten om bij ons terug te komen omdat er nou eenmaal al advieskosten zijn doorberekend. We willen klanten de vrijheid geven om klant bij ons te worden.”

Aansluiting in aan- en verkoopproces

Robo-advies wordt binnen de branche al jaren als het kip met de gouden eieren gezien; dé manier om als advieskantoor toekomstbestendig te blijven, de kosten te verlagen en de klant optimaal te bedienen. Daar geloven de broers Zwanepol echter niet zo in, vertelt Jelle. “Waar we wel in geloven: meer aansluiting vinden bij het aan- en verkoopproces.”

De participatie in Makelaarsland vloeit logisch uit die overtuiging voort en ontstond in een tijd dat bij verschillende partijen binnen de hypothekenbranche het besef indaalde dat een kantelpunt naderde.

Youri: “We wisten dat het stond te gebeuren, we zagen het aankomen. Toen zijn we het gesprek met Makelaarsland aangegaan. ‘Wat moeten we doen als de oversluitmarkt opdroogt?’ Stappen zetten in de aankoopkant! Jullie schreven over een bloedbad in de hypotheekadviesbranche, maar wij hebben niemand hoeven ontslaan, omdat we door de samenwerking met Makelaarsland dus meer op het aankoopstuk zijn gaan zitten. Maar dus ook omdat we zelf meewerken; hier geen managers of managementlagen die op zo’n moment alleen maar geld kosten en niets toevoegen.”

Engelse toer

Inmiddels is er samen met eerdergenoemde makelaarsorganisatie een Engelse variant op de markt gezet: Buying Agent. “Dan helpen we je als nieuwkomer met de bezichtiging, het bieden en het hypotheekadvies. Tegen een scherp tarief. Nederlanders zijn eigenwijs en willen dat zelf doen. Maar expats vinden het heerlijk; die hebben daar helemaal geen verstand van, zin in en tijd voor.”

Zoals er met easymortgage.nl ook een Engelstalige variant van hypotheekrente.nl werd gelanceerd, om de expats nog beter te bereiken. Jelle: “Grappig: bunq biedt een hypotheek aan met dezelfde naam, maar heeft verder geen eigen hypothekenpropositie: dat loop volledig via het intermediair. Maar aangezien wij precies die doelgroep die ook bij bunq aanklopt goed kennen, sturen ze geregeld klanten naar ons door.”

Maar goed, ‘de laagste hypotheekrente’, is dat wel waar het om zou moeten draaien? In het tweede deel, dat inmiddels ook online staat, gaan we onder meer op die vraag verder in.

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.