Bescheiden Ansvar: 'Wij willen niet de meest duurzame verzekeraar zijn'

Bescheiden Ansvar: 'Wij willen niet de meest duurzame verzekeraar zijn'

Ondanks het regenachtige weer kwamen honderden medewerkers, partners en intermediairs naar het Turien en Ansvar event in het Bomencentrum in Baarn. De dag, geheel in festivalstijl, stond in het teken van duurzaamheid. Ceo Peter van Geijtenbeek en financieel directeur Femke Bakker-Teerling waren aanwezig en beantwoordden een aantal vragen.

Waarom deze dag?
Femke Bakker-Teerling: “We hebben de dag bedacht om voor medewerkers iets te doen in het kader duurzaamheid, omdat we al een aantal jaren een mooi duurzaamheidsbeleid hebben ontwikkeld. Dat begint vaak vanuit de top en het is ontzettend belangrijk dat die olievlek zich uitspreidt. Vandaar dat we steeds meer activiteiten ondernemen om de hele organisatie mee te nemen in dat duurzaamheidsbeleid. Dat wilden we doen op een mooie en inspirerende locatie. We nodigen daar allerlei partners uit zoals Mainplus en Schadegarant. Maar ook partijen waar we een maatschappelijke samenwerking mee hebben, zoals de Brandwondenstichting en WNF.

We gaan de verbinding met elkaar aan”

Toen we dat aan het organiseren waren, bedachten we dat het erg leuk zou zijn om daar onze belangrijkste stakeholder, het intermediair, bij te hebben. Daarmee sla je eigenlijk twee vliegen in één klap en ga je de verbinding met elkaar aan. Veel intermediairs zijn eigenlijk ook collega’s. Onze acceptatieafdeling heeft het intermediair dagelijks aan de telefoon. Dat is ook het gevoel van deze dag: we zijn veel met collega’s, ook al zijn het niet allemaal onze echte collega’s.”

Wat is de grootste uitdaging als het gaat om bewustwording rondom verduurzaming?
Peter van Geijtenbeek: “Het is een proces. Steeds meer bedrijven hebben er interesse in en zien dat het nodig is. Europese wetgeving helpt ook, zeker voor de grotere bedrijven. Je moet je doelen niet te groot maken. We zijn al jaren bezig en nog steeds zien we dat er stappen te maken zijn. In die zin zie ik niet één grote uitdaging. Het is een reis die je met elkaar maakt en die zal denk ik nog lang doorgaan. We hebben een duurzame productlijn die we wellicht willen uitbreiden en een recreatieproductlijn waar we misschien ook stukken in kunnen verduurzamen. Zo maak je gaandeweg steeds meer vervolgstappen.”

Op welk initiatief ben je het meest trots?
“Dat zijn er veel. We planten komend jaar 35.000 bomen. We enthousiasmeren onze medewerkers om vrijwilligerswerk te doen. Ook dat leeft steeds meer. Onze commerciële binnendienst heeft laatst een hele dag voor de voedselbank gebeld. Ze bedenken en voeren het zelf uit. Het zijn dit soort ‘kleine’ dingen. Daar kun je hartstikke trots op zijn.”

Hoe maken jullie het verschil?
Bakker-Teerling: “Zowel de opstal- en inboedelverzekering als aansprakelijkheidsverzekering van AnsvarIdéa is onlangs door de Consumentenbond beoordeeld als meest duurzaam. Het is gaaf dat wordt gezien en erkend dat we met die producten het verschil maken. Dat is waar het om gaat als verzekeraar, en de manier waarop je diensten verleent zoals duurzaam schadeherstel. Dat zijn, naast het beleggingsbeleid, twee belangrijke pijlers waar we trots op zijn.”

Wat is de stip op de horizon?
Van Geijtenbeek: “Die stip is in beweging; in de maatschappij en ook voor ons. Je bent nooit klaar. We hebben niet de doelstelling om de meest duurzame verzekeraar te zijn. We willen op onze manier met kleine stappen bijdragen leveren, energie verkrijgen en leuke dingen doen. Zo’n dag als vandaag, daar gaat het om. Werkplezier is bij ons heel belangrijk. We hebben geen moeite om onze mensen te vinden. Sterker nog, een derde van de mensen die bij ons beginnen is aangedragen door collega’s.”

Alleen al vanuit ondernemersperspectief en risicobeheersing zal je als intermediair moeten nadenken over wat je jouw klant te bieden hebt”
— Femke Bakker-Teerling

Wat hoop je dat mensen na deze dag mee naar huis nemen?
Bakker-Teerling: “Ik hoop dat mensen een gevoel van verbinding mee naar huis nemen en inspiratie op het gebied van duurzaamheid. Al is dat maar een zaadje dat hier geplant is. Enerzijds vertellen we onze collega’s over wat we allemaal doen en welke stappen we nog kunnen zetten om verder te verduurzamen. Anderzijds hopen we onze partners en het intermediair nog een stukje bewuster te maken over nut en noodzaak van duurzaamheid. Klanten gaan er steeds meer om vragen, je kunt er niet van weg blijven. Alleen al vanuit ondernemersperspectief en risicobeheersing zul je als intermediair moeten nadenken over wat je jouw klant te bieden hebt.

Het zijn niet alleen de verzekeringsmaatschappijen die met Europese wetgeving te maken hebben, ook de grote transportbedrijven en leveranciers. Dat zijn ook klanten die zich aan het ontwikkelen zijn. Mijn gevoel is dat het enorm aan het rollen is. Misschien wel meer bij verzekeraars dan bij het intermediair, maar door onder meer dit soort bijeenkomsten komen er steeds meer impulsen om ermee aan de slag te gaan.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.