De Vos (Tulp): 'Hypotheekadviseur kan nog meer aan actief klantbeheer doen'

De Vos (Tulp): 'Hypotheekadviseur kan nog meer aan actief klantbeheer doen'

Wat in 2018 begon met één product, Tulp Hypotheken, is inmiddels uitgegroeid tot Tulp Group. Met meerdere eigen labels, services en diverse white labels. Binnen het NHG-segment en daarbuiten. Vijf jaar na de oprichting van Tulp leggen we medeoprichter en huidig CFO Pierre de Vos een paar vragen voor.

Waar regiepartij Tulp zich in eerste instantie richtte op hypotheken zonder NHG, is er sinds 15 mei 2018, de dag dat de eerste hypotheek van Tulp beschikbaar kwam, veel veranderd.

Zo betrad Tulp de buy-to-let-markt met het label De Nederlandse en werd met datzelfde zakelijke label een hypotheek ontwikkeld die verduurzaming van vastgoed moet stimuleren, met voordeligere rentetarieven naarmate het onderpand klimt op de duurzaamheidsladder.

Labels voor DAK en bunq

Maar Tulp ontwikkelde niet alleen eigen labels. Zo kwamen er in samenwerking met respectievelijk DAK en Bunq de Groene Hart Hypotheek en de Easy Mortgage.

De Vos: “We merken dat we na introductie van Tulp Riant (één van de opvolgers van de Tulp Hypotheek, red.) en de Bunq Easy Mortgage ook een stevige positie in het NHG-segment hebben ingenomen. En de timing om met deze producten ook kortere rentevaste periodes scherp aan te bieden was achteraf erg goed, aangezien langere rentevaste periodes door flink en snel gestegen rentes minder populair werden.”

We berichtten in oktober vorig jaar nog over problemen met de verhuisregeling van Tulp. Zijn hier sindsdien nog zaken in gewijzigd? Meer adviseurs die tegen problemen aanliepen met hun klanten?
“Door de veranderde marktomstandigheden en marktwerking zien we een duidelijke verandering in het gedrag van consumenten. Vaak wordt eerst de huidige woning verkocht voordat men een nieuwe woning koopt. Dat is ook erg verstandig, om geen grote financiële risico’s te lopen."

In een aantal gevallen paste de casus van de adviseur niet bij onze aangepaste acceptatieregel. Hierop hebben we samen met de adviseurs gezocht naar hoe we de zaak wel konden ‘doen’”

Aan de kant van de adviseur zien we dat ze eerst goed informeren naar de aard van de meeneemregeling in zijn algemeenheid, omdat de acceptatienormen per geldverstrekker sterk uiteenlopen. In een aantal gevallen paste de casus van de adviseur niet bij onze aangepaste acceptatieregel. Hierop hebben we samen met de adviseurs gezocht naar hoe we de zaak wel konden ‘doen’. Hier zijn we in alle gevallen samen uitgekomen.”

In 2019 lanceerden jullie het Convenant Data Delen, samen met Adfiz. In hoeverre vinden jullie dat er de afgelopen jaren stappen zijn gezet op dat vlak? Als we de advieskant mogen geloven kan het delen van data nog veel beter.
“In onze ogen is het belangrijk dat de consument de regie heeft en houdt over zijn of haar data. Dus wanneer een klant van adviseur verandert en met die adviseur de data wil delen, moet dat zo makkelijk mogelijk kunnen. We zien dat er zeker stappen gezet zijn, vooral in de mogelijkheden van digitaal data delen. Maar we zien ook dat een groot deel van de adviseurs - nog - niet erg bezig is met actief klantbeheer. Meestal komt een klant - na een life event of een trigger vanuit de eigen omgeving - zelf nog naar een adviseur. We zien voor adviseurs kansen om bijvoorbeeld over verduurzaming actief klantbeheer te voeren.”

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.