“Goed, het is een mooie business”, zegt Van Houwelingen op de vraag hoe het haar tot nu toe vergaat bij Aon. Ze vertelt dat ze tijdens Aon Inside, een online livestream voor alle Aon-collega’s, haar eerste 100 dagen binnen het bedrijf heeft gedeeld. “Het is een ongelofelijk leuk en dynamisch bedrijf met veel enthousiaste vriendelijke mensen. Iedereen helpt elkaar graag. Ik heb een rondje langs alle kantoren gedaan, want elk kantoor heeft z’n eigen DNA. Dat komt natuurlijk doordat Aon een bedrijf is van allerlei pluimage door verschillende overnames.” Dat maakt het divers en juist leuk volgens haar.
Makelaar in een andere context
Van Houwelingen was voorheen werkzaam in diverse bestuurlijke rollen in de financiële dienstverlening. Haar meest recente functie was ceo van BNY Mellon’s Europese Bank in Brussel. Ze zegt bepaalde parallellen te zien tussen die wereld en het intermediair. “We zijn een makelaar, we brengen partijen bij elkaar. Dat was bij mijn vorige baan ook zo alleen in een andere context. Dat had met investeerders te maken en nu is dat tastbaarder.”
In haar vorige functie werd ze bij de podcast Leaders in Finance gevraagd naar waar haar volgende uitdaging aan moest voldoen, waarop ze reageerde: “Diversiteit, inclusie, bepaalde maatschappelijke verantwoordelijkheid, leiderschap, die zaken moeten daar wel in terugkomen.” Bij Aon zit dat wel goed, laat Van Houwelingen weten. “Ik vind ons bedrijf echt een afspiegeling van de maatschappij. In sommige takken van sport is dat wel anders.”
So far so good. Ik heb het idee dat ik er langer zit dan vier maanden, maar ik word ook gelijk overal ingegooid”
Eerste vier maanden
Over haar vier eerste maanden bij de grootse intermediair van het land zegt ze: “So far so good. Ik heb het idee dat ik er langer zit dan vier maanden, maar ik word ook gelijk overal ingegooid. Dat maakt het leuk. Ik mag me overal tegenaan bemoeien en daardoor leer je het heel snel.” Voormalig ceo Marc van Nuland was in deze periode nog werkzaam binnen Aon als chairman. “We gaan samen langs klanten en hij is heel bereidwillig om mij te introduceren. Dat is zijn cadeautje aan mij”, zegt Van Houwelingen. “Marc heeft een enorm netwerk, hij wordt gewaardeerd door onze klanten en hij heeft ontzettend veel goeds gedaan voor Aon Nederland. Ik heb grote schoenen te vullen.”
Identiteit van Aon
Wat betreft de identiteit van Aon als bedrijf, speelt marktleiderschap een grote rol volgens Van Houwelingen. “We zijn trots op wat we zijn en wie we zijn. Wij zorgen ervoor dat onze klanten beter geïnformeerd en geadviseerd worden, om de levens van mensen over de hele wereld te beschermen en te verbeteren. Hiermee helpen we onze klanten bij het laten groeien van hun organisatie. We hebben een groot netwerk en worden als betrouwbaar gezien. Klanten en verzekeraars doen graag met ons zaken, omdat we volume hebben en een groot netwerk wereldwijd”, vertelt ze.
Ook vertrouwen noemt de ceo een onderdeel van Aons identiteit. “Dat bouw je op, het komt te voet en gaat te paard. Identiteit ontleen je aan hoe goed je bent voor je mensen, klanten en underwriters. Ik denk dat we daar een goede speler in zijn. We zien zowel in Europa als wereldwijd groei en dat maakt het makkelijker om alle risico’s weg te zetten. Tot nu toe hebben we altijd alles 100 procent geplaatst, dat is een voorspelbaarheid die zeer gewaardeerd wordt.”
'Mkb juist interessant voor ons'
Het komt niet als een verrassing dat Aon marktleider wil blijven, maar waar ligt de focus van de verzekeringsmakelaar en risicoadviseur? “We kijken met name naar de zakelijke markt. Dat is gewoon waar we het beste in zijn: het mkb, grootzakelijke bedrijven en internationale multinationals.” De vraag rijst of Aon het mkb niet is ontgroeid, maar dat weerlegt Van Houwelingen meteen. “Het mkb is juist interessant voor ons. Het is een markt waar je toegevoegde waarde kan liggen in het ontzorgen en waar je op basis van kennis een inschatting kunt maken van de risico’s voor je klant, en waarbij je gerichter kunt adviseren.”
Van Houwelingen zegt het makkelijk te willen maken voor bedrijven om zaken met Aon te doen. Ze omschrijft het mkb als ondernemers die hun werk willen doen, willen groeien en focussen op hun dienstverlening. Daarbij zouden ze verzekeringen nog vaak in de avonduren moeten regelen. “Dat kun je makkelijker voor ze maken door digitale tools aan te reiken. Waar we bij grootzakelijke bedrijven meer insteken op de consultative selling – de klant begeleiden in het maken van betere beslissingen. Omdat het een breder palet van risico’s en bijbehorende risicomanagementkansen geeft.”
Je zult een bepaalde mate van investeringen moeten doen in je eigen systemen om te zorgen dat de lichten aanblijven en je jezelf niet achterstelt ten opzichte van concurrenten”
Fors agendapunt
Een ‘fors agendapunt’ dat Leonique van Houwelingen ook zegt op te pakken, is de technologie en digitalisering binnen Aon. Gevraagd naar wat ze de komende jaren gaat doen om dit te verbeteren, antwoordt ze: “Dat heet investeren. Je zult een bepaalde mate van investeringen moeten doen in je eigen systemen om te zorgen dat de lichten aanblijven en je jezelf niet achterstelt ten opzichte van concurrenten. Er zijn nog genoeg klanten die zelf ook een enorme slag moeten maken.”
Maar dat API-technologie niet meer weg te denken is, noemt ze een feit. “Dat geldt ook voor het gebruik van AI bij schade-events of het delen van data. Ik zie het als een soort ecosysteem. We gaan naar een wereld toe waarin we samenwerken met andere partijen om een data-overzicht te leveren aan de klant. Dan is het niet handig als je systemen aan elkaar gaat knopen, je moet dan echt slagen maken in technologie. We willen als Aon bovendien meer kijken hoe we ons als global platform kunnen verenigen.”