AM Expertpanel: Adviessoftware scoort voldoende, maar is vaak wel gedateerd

AM Expertpanel: Adviessoftware scoort voldoende, maar is vaak wel gedateerd

Intermediairs in het AM Expertpanel geven hun eigen digitaliseringsgraad een 7,2. In het kader van de Week van de ICT en Adviessoftware werden de leden gevraagd naar hun ervaringen met de software die ze gebruiken. Hoewel de tevredenheid voldoende is, denkt een kwart van de ondervraagden wel aan overstappen. Tegen zo'n overstap ziet een ruime meerderheid niet op, temeer omdat veel van hen al eens eerder van pakket zijn gewisseld.

Traag en verouderd

We vroegen de intermediaire leden van het Expertpanel of ze zich wel eens ergeren aan hun adviessoftware. Als dat zo was, dan wordt die hinder vooral veroorzaakt omdat updates te traag worden verwerkt, of dat het pakket in zijn algemeenheid als gedateerd wordt ervaren.

Veroudering van de adviessoftware is ook een belangrijke trigger geweest voor intermediairs die al eens eerder een overstap van pakket maakten. ‘Betere opties beschikbaar’, ‘nieuwere producten op de markt’, en ‘de vorige begon achter te lopen’, zijn de reacties van enkele adviseurs die ervoor kozen om elders klant te worden.

Te veel opties in de software

Opmerkelijk is dat ook de omvang van een adviespakket meer dan eens wordt gegeven als reden om te vertrekken. Groter blijkt niet altijd beter. ‘Vorige pakket was te duur en te uitgebreid’, schrijft een adviseur. En ‘te uitvoerig’ wordt genoemd als motivatie om de oude aanbieder vaarwel te zeggen.

Verzekeraars tevredener

In het AM Expertpanel zijn ook medewerkers van verzekeraars vertegenwoordigd. Die hebben we gevraagd naar hun algemene ervaringen met de software binnen hun bedrijf. In zijn algemeenheid geven deze medewerkers een iets hoger cijfer voor hun digitaliseringsgraad dan intermediairs: een 7,5.

Denk vooral aan het belang over de hele keten heen en niet alleen de afzonderlijke spelers in die keten”

Wel veel downtime

De grootste irritatie over de software is downtime. Uitval van systemen en grote storingen worden vaker genoemd. En ook onder het personeel van verzekeraars is men niet altijd te spreken over hoe modern de systemen zijn. Koppelingen met andere programma’s kunnen bijvoorbeeld niet gemaakt worden. Of zoals een respondent schrijft: “De software is niet geschikt om ontwikkelde proposities op de gewenste manier te ondersteunen. Of er zijn verkeerde inrichtingskeuzes gemaakt qua architectuur.”

En als er wel updates uitgevoerd worden, kan dat juist ook een reden zijn voor irritaties. Bijvoorbeeld omdat voorheen goed functionerende programma’s ineens niet meer goed werken. Of omdat een update juist een grote storing veroorzaakt.

Koppelingen gewenst

Wat intermediairs en verzekeraars graag willen van hun leveranciers is standaardisering. Goed op elkaar aansluitende systemen. “Nu wordt er telkens opnieuw een deel van het traject opgepakt en wordt er weer een wiel uitgevonden”, schrijft een deelnemer. En zo besluit een panellid: “Denk vooral aan het belang over de hele keten heen en niet alleen de afzonderlijke spelers in die keten.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.