De autopremies stijgen sterk vanwege de door inflatie gestegen kosten, zo concludeert BNR uit een rondje langs de velden. Allianz Direct heeft al aan de tarieven gesleuteld. "Maar bij ongewijzigde omstandigheden zullen de prijzen in het nieuwe jaar verder moeten worden aangepast", reageert de maatschappij.
Het label Hema (Achmea) heeft de premie sterker verhoogd dan in andere jaren omdat het aantal schadegevallen en de gemiddelde herstelkosten toenemen. Een kostenstijging ziet ook Nationale-Nederlanden, dat daarom eveneens voor een deel van de portefeuille de premie opschroefde.
Pricewise stelt dat met name in de tweede helft van dit jaar de premies zijn verhoogd, met percentages tussen de 5 en 25 procent. Die laatste ingreep doet bijvoorbeeld InShared.
'Kosten stijgen spectaculair'
Volgens directeur Johan van den Neste van Univé Schade gaan bij verschillende partijen de premies met gemiddeld 7 tot 11 procent omhoog. Hij voorziet voor 2023 sterkere premiestijgingen. Door prijsafspraken met schadeherstellers heeft de inflatie nu nog weinig invloed op de premie. "Volgend jaar ligt dat anders. De kosten stijgen nog veel verder en best wel spectaculair." Het is stilte voor de storm, zegt ook Hans de Kok van Pricewise.
Anderzijds knabbelen maatschappijen aan de voorwaarden, zoals vervangend vervoer bij reparatie. "We kijken naar mogelijkheden om onze klanten maximaal te stimuleren om hiervan af te zien", zegt Van den Neste. "Je ziet de kosten voor vervangend vervoer echt de pan uit rijzen."
Zijn de resultaten echt zo slecht?
In de eerste helft van het jaar leek het met het spektakel nog wel mee te vallen, zo leert een blik op de halfjaarcijfers van de drie grootste partijen: Achmea boekte bijvoorbeeld een verbetering van de WA-schaderatio van 91,3 procent naar (een nog altijd hoge) 79,6 procent. De verslechtering zit hem bij de marktleider meer in het cascobedrijf, waar de claims opliepen naar 59,2 procent van de verdiende premie, tegen 50,4 procent in de eerste helft van 2021. Dat is ruim een zesde meer.
Resultaten bij NN veel beter
ASR maakt in het halfjaarverslag geen gewag van ongebruikelijk hoge kostenstijgingen in het segment Motorrijtuigen, behalve een 'normalisatie van claims na de Covid 19-maatregelen' voor het schadebedrijf als geheel. NN meldt in de eerste helft van dit jaar zelfs een veel beter operationeel resultaat uit autoverzekeringen: dat is ruim verdubbeld tot € 33 miljoen (vorig jaar € 15 miljoen), nota bene bij een lagere premieomzet.
Autoverzekeringen vorig jaar winstgevend
Vorig jaar hebben de autoverzekeraars in Casco de nettoschadelast wel wat zien oplopen naar een kleine € 930 miljoen, tegenover zo'n € 640 miljoen in 2020, blijkt uit de cijfers in het binnenkort verschijnende AM Jaarboek. De schaderatio steeg daarmee naar 46,3 procent, tegen 44,6 procent een jaar eerder. Met een combined ratio van iets boven de 78 procent was de cascoverzekering in 2021 nog altijd ruim winstgevend.
In WA liep het verlies op: de schadelast bedroeg daar netto € 2.137 miljoen, ruim € 200 miljoen meer dan in 2020, goed voor een schaderatio van 78,6 procent en dat is weer ruim 3 procent meer dan het jaar ervoor. De combined ratio - het totaal van schade en kosten ten opzichte van de nettopremies - liep vorig jaar op tot ruim 110 procent.
Maar in totaal houden de verzekeraars nog steeds geld over aan autopolissen: voor WA en Casco in totaal is de combined ratio vorig jaar uitgekomen op 96,6 procent.
'WA-premies moeten wel fors omhoog'
Directeur Arno Onink van Trend-RX ziet de premies dit jaar met gemiddeld zo'n 7 à 8 procent oplopen, maar denkt dat de tarieven nog veel meer omhoog moeten. "En dan met name in WA. Het is een apart fenomeen in Nederland: verzekerden betalen te weinig voor de WA-verzekeringen en worden juist uitgeknepen met veel te hoge premies bij de cascoverzekeringen, zodat overall nog een positief resultaat wordt geboekt. In Duitsland zie je dat bijvoorbeeld helemaal niet. Daar liggen de resultaten van WA en Casco maar ongeveer een procent uit elkaar."
Steeds meer auto's worden alleen WA verzekerd”
Steeds ouder wagenpark
De WA-premies moeten dus nog veel verder omhoog, aldus Onink. "En je moet het wel in perspectief zien: 25 procent lijkt veel, maar dan heb je het over 6 of 7 euro per maand. Ik denk dat verzekeraars niet anders kunnen, omdat het aandeel WA steeds groter wordt. We hebben een steeds ouder en zwaarder wagenpark, waardoor er steeds meer auto's alleen maar WA verzekerd worden. Tegelijk zorgen SUV's en elektrische auto's voor veel meer zware letselschades dan andere auto's. Dat zie je al terug in de cijfers: het aantal schades in de zwaarste letselcategorie loopt op."
Voor heel 2022 komt de stijging in herstelkosten uit op 12 procent, verwacht Onink. "Maar ik denk dat dat vooral een excuus is om de premies weer naar een gezonder niveau te tillen. Die herstelkosten hebben uiteindelijk maar een beperkte invloed op het totale resultaat."
Premie-index lager dan in september
Independer heeft deze maand de premie voor een all-riskpolis van Allianz Direct op gemiddeld € 43,49 staan en dat is de laagste premie onder de verzekeraars die de vergelijkingssite aanbiedt. Aegon heeft met € 87,93 duidelijk geen trek in nieuwe verzekerden; de een na duurste verzekeraar is Unigarant met € 68,18. Voor een kale WA-polis ben je bij Univé het goedkoopst uit met een maandpremie van € 23,58. Independer houdt een premie-index bij, gebaseerd op de premie voor een zeven jaar oude Volkswagen Polo, en die is tussen januari en begin november gestegen van 159 naar 163. Dat laatste niveau is echter niet veel hoger dan een jaar eerder en lager dan in september.