We vroegen het ruim 200 consumenten, waarbij we naast reguliere vragen mensen ook vroegen om een DVD of een Vergelijkingskaart tot in detail te beoordelen. Ze konden dit doen door via een heatmap exact te klikken op één van beide documenten en aan te geven wat ze ‘duidelijk / onduidelijk’ en ‘aansprekend / niet aansprekend’ vonden.
Alle resultaten van dit onderzoek inclusief de visueel gemaakte heatmaps zijn op de onderzoekspagina in detail te bekijken. Uiteraard nemen we jullie graag vast mee in de belangrijkste resultaten.
Mission accomplished
Een basisambitie lijkt in ieder geval al gehaald, de Vergelijkingskaart wordt als duidelijker ervaren in vergelijking met het DVD; een 7,4 versus een 6,4. Bij mensen vanaf 50 is het verschil zelfs nog iets groter; 7,5 versus 6,1. Over het DVD komen ook veel opmerkingen. Mensen vinden het te veel tekst, vaak moeilijke taal en de boodschap is niet altijd duidelijk. Over de Vergelijkingskaart geven de respondenten veel minder van dergelijke opmerkingen.

De verbeterpunten van de Vergelijkingskaart
Vervolgens zijn we dieper op beide documenten ingedoken. Beide documenten zijn door bijna 100 mensen tot in detail bekeken, waarbij ze op de documenten goede punten, maar vooral ook verbeterpunten konden aangeven. In totaal zijn er bij het DVD 58 markeringen waaruit blijkt dat zaken onduidelijk zijn of niet aanspreken. Bij de Vergelijkingskaart zijn dit er 31, iets meer dan de helft. In de tool is vervolgens helemaal in te zoomen wat er dan onduidelijk is en waarom. Bij het DVD wordt bijvoorbeeld commentaar gegeven op het feit dat er standaard geen onderhoud wordt geboden na afsluiten van het (hypotheek)contract.
Bij de Vergelijkingskaart blijkt er bijvoorbeeld specifiek over de paragraaf over gehuurde spullen onduidelijkheid te zijn. Ook geeft men concrete verbeterpunten qua tekst, zoals een ontbrekende komma. Dit zijn maar enkele voorbeelden, via de link aan het begin van dit artikel is alles in detail te bekijken.

Vertrouwen aanbieder en adviseur gelijk
In het onderzoek hebben we ook meegenomen wat het algemene sentiment is richting de verzekeringsmarkt. De Vergelijkingskaart moet net als het DVD immers helpen het vertrouwen in de sector en de adviseur te verbeteren. Overall is de verdeling tussen meer vertrouwen in de adviseur of meer in een bank of verzekeraar ongeveer 50/50. Dit verschilt uiteraard naar voorkeurskanaal van afsluiten.
Mensen die eerder voor een adviseur kiezen, hebben in 90% van de gevallen ook meer vertrouwen in de adviseur. Mensen die voor een directe aanbieder of vergelijker kiezen, kiezen in ruim tweederde van de gevallen voor een bank of verzekeraar
