Cindy Kremer (Eigen Huis): 'Belangen en diensten moeten hand in hand gaan'

Cindy Kremer (Eigen Huis): 'Belangen en diensten moeten hand in hand gaan'

Als Cindy Kremer haar bezoek ontvangt in een ruim hoekkantoor van het Vereniging Eigen Huis-pand in Amersfoort, is er net een cameraploeg vertrokken. De directeur stond RTL Nieuws, de Telegraaf en het AD te woord over de gemeente die interieurfoto's opvroeg voor de WOZ-bepaling. "Daar hadden wij ook een mening over", zegt Kremer. De belangenbehartiger is nog steeds een onbetwiste autoriteit voor woningbezitters. En de adviestak trekt daar ook profijt van. Wie daar vraagtekens bij zet, heeft wat Kremer betreft de vereniging niet begrepen.

Al zo lang als Eigen Huis financieel advies geeft, zijn er vragen gesteld. Kan een belangenclub zich wel mengen op de markt waar het ook de waakhond wil zijn? Zinloze vragen, wat Kremer betreft. De adviestak versterkt de belangenbehartiger en andersom, vertelt ze. “Belangen en dienstverlening moeten hand in hand gaan. We zijn juist het succesvolst als we diensten kunnen aanbieden die de markt corrigeren.” Ze noemt het provisieverbod op complexe producten als bekendste voorbeeld.

“Wij zijn al in 2004 begonnen met een vast tarief voor een hypotheekadvies. Voor een bedrag van destijds 1.650 euro. Dat gaf wel wat reacties in de markt ja, vooral van partijen die veel provisie opstreken. Maar uiteindelijk heeft het wel geleid tot het provisieverbod in 2013. Dan heeft onze dienstverlening de markt echt veranderd.”

Belang woningbezitter voorop

Kremer noemt zo nog eens wat zaken waarin belangen en dienstverlening samengaan: de taskforce verzilveren, de perspectiefverklaring voor uitzendkrachten (met Obvion en Randstad) en recenter het project duurhuurders (met BLG Wonen). Mooie lobbyprojecten waar de adviestak ook actief aan deelneemt. “Maar we hoeven dat niet per se zelf te doen”, benadrukt ze. “Ons primaire doel is dat het belang van de huiseigenaar wordt gediend. Als we dat kunnen doen door zelf diensten aan te bieden, dan zullen we dat doen. Maar we vinden het ook goed als de markt het zelf oppakt.”

Niet alleen commercie

Beheerplatform Hypotheekwacht is volgens Kremer een goed voorbeeld om te illustreren dat het niet alleen om de commercie draait. VEH zag dat er op het gebied van beheer nog veel winst te behalen viel. De vereniging werd zo mede-ontwikkelaar van De Hypotheekwacht waarmee het makkelijker werd voor adviseur en klant om dat beheer uit te voeren. “Dat systeem houden we dan niet voor onszelf. Voor de bemiddeling is Accelerate ontwikkeld dat inmiddels toonaangevend is in de markt”, vervolgt Kremer. “Aan de andere kant zijn we een zuiver private organisatie. We krijgen geen subsidie, we houden onze eigen broek op. Dan moet er natuurlijk ook geld verdiend worden.”

We krijgen geen subsidie, we houden onze eigen broek op. Dan moet er natuurlijk ook geld verdiend worden”

Geld verdient VEH ook met de Verzekeringsservice. Sinds 2019 beheert ze een eigen pakketpolis, die volgens Kremer steeds beter loopt. “We worden er ook voor onderscheiden, daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op”, vertelt ze. De verzekeringen worden via Heinenoord ondergebracht bij Nationale-Nederlanden. Als de eigen producten in het nieuwe jaar qua voorwaarden en premie niet meer in de top drie van benchmarker MoneyView staan, dan moet onderhandeld worden en volgt eventueel een andere risicodrager.

Eigen Huis houdt op elke verzekering een vast bedrag in voor de eigen diensten, in plaats van een percentage van de premie. “Dat past beter bij onze filosofie, we vinden dat richting de consument beter te verantwoorden.” Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Consumentenbond, begaf Eigen Huis zich nooit in de discussie rond actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Hoewel de vereniging volledige transparantie voorstaat, concludeerden ze dat de dialoog te ver afstond van de belangen van de woningeigenaar.

Meer leden, meer omzet

Sinds Kremer acht jaar geleden directeur werd bij VEH is het aantal leden gegroeid. Inmiddels zijn het er zo’n 800.000. Ongeveer de helft van de inkomsten komt uit contributies, de rest uit dienstverlening. Dat zijn niet alleen de financiële diensten, maar bijvoorbeeld ook de bekende bouwkundige controles of bemiddeling bij de plaatsing van zonnepanelen of andere verduurzamende maatregelen. Net als de rest van de hypotheekmarkt, merkt ook VEH dat de bomen volgend jaar niet meer tot in de hemel groeien. Geen oversluiters, minder transacties. De omzet zal vooral moeten komen uit verduurzamen en verbouwen en andere vormen van advies.

Op de langere termijn verwacht Kremer sowieso dat er een kentering in de financiële huishouding van consumenten zal plaatsvinden. “De overheid trekt zich steeds verder terug. Als consument word je meer en meer verantwoordelijk voor je eigen financiële planning”, legt ze uit.

Als de markt niet meer functioneert, dan proberen we ertussen te komen met een interventie”

In de toekomst pensioenadvies?

Het wordt volgens de VEH-directeur daarom belangrijk dat consumenten zich bewuster worden van de financiële risico’s die ze lopen. “Als het bijvoorbeeld gaat om ziektekosten, arbeidsongeschiktheid, pensioen, dan zitten daar veel meer onzekerheden in dan vroeger. Het Nibud geeft nu al voorlichting op scholen over financiële planning. Op termijn zal advies niet meer alleen over hypotheekadvies gaan, maar over de hele financiële planning.”

Financiële planning en pensioenen lijken geen onderwerpen die je bij VEH zou verwachten. Maar Kremer sluit niet uit dat het er ooit wel komt. “Op dit moment geven wij geen pensioenadvies, nee. Dit speelt ook niet morgen of volgend jaar. Maar we kijken altijd naar wat nodig is en als het kan dan bieden we het aan. Als de markt niet meer functioneert, dan proberen we ertussen te komen met een interventie. Dan wel met de lobby, dan wel met de dienstverlening.” 

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.