Vooral de vrijheid en zelfstandigheid van intermediairs zorgen ervoor dat het plezierig werken is als tussenpersoon”
Slechts één op de vijf respondenten die nu in het intermediair werken acht het mogelijk om ooit nog eens te gaan werken bij een verzekeraar; 60 procent sluit dit uit. Het zijn vooral de vrijheid en zelfstandigheid van intermediairs die het werken daarvoor plezierig maken. Enige nuance is overigens wel op zijn plaats: een deel van de respondenten is inmiddels op een leeftijd dat een overstap naar een verzekeraar niet (meer) wordt overwogen. Aan medewerkers van verzekeraars is eveneens gevraagd naar de kans of ze ooit nog eens bij een intermediair gaan werken. Hier zegt 17 procent dat dit zeker niet gaat gebeuren, ruim 40 procent sluit dit niet uit en de rest weet het gewoonweg nog niet.
Beoordeling vanuit beide posities
In het door One Question uitgevoerde onderzoek onder verzekeraars en intermediairs is de AMexperts een aantal vragen gesteld over de positie van het intermediair binnen de verzekeringsbranche. Ongeveer de helft van de AMexperts heeft zowel aan de kant van het intermediair als aan de kant van de verzekeraar gewerkt en is dus in staat om de rol van het intermediair vanuit beide posities te beoordelen.
Hoe wordt over rol intermediair gedacht?
Het blijkt dat de AMexperts zeer verschillend denken over de rol die intermediairs de afgelopen tien jaar gespeeld hebben: wie in het intermediair werkt vindt dat die rol op het gebied van verkoop, klantinformatie, schadeafhandeling en online marketing en verkoop sterk in belang is toegenomen, terwijl degenen die bij een verzekeraar werken van mening zijn dat die rol in veel gevallen juist minder belangrijk is geworden.
De persoonlijke aandacht is by far het allerbelangrijkste in dit vak”
Onderling beter samenwerken
Op de vraag wat intermediairs moeten doen om hun positie verder uit te bouwen in de komende pakweg tien jaar antwoorden intermediairs dat ze onderling beter moeten samenwerken, dat ze laagdrempelig moeten blijven en dat ze dicht bij de klant moeten blijven staan. “We moeten nog meer de kant van de klant kiezen door ons niet meer te laten betalen door de verzekeraars”, zegt een intermediair. Een ander: “We moeten zorgen voor korte en persoonlijke lijnen tussen klant en adviseur. Klanten hebben geen enkel vertrouwen in bedrijven die zich verschuilen achter telefooncomputers. De persoonlijke aandacht is by far het allerbelangrijkste in dit vak. Klanten zijn geen nummers. Ze beleggen onze boterham.” Opvallend is dat schaalvergroting door bijna niemand wordt genoemd.
Veel waarde aan adviesrol intermediair
Verzekeraars hechten veel waarde aan de adviesrol van het intermediair. “Ze kunnen zich onderscheiden door (nog) dichter op de klant te gaan zitten. De klant kunnen ze actief en proactief betrokken houden met tips, tricks en advies”, zegt een verzekeraar. “Met goede kennis van de polisvoorwaarden kunnen ze zich nog meer toespitsen op belangenbehartiging voor en het ontzorgen van de klant”, zegt een ander. En weer iemand anders: “Verzekeringen zouden integraal onderdeel moeten zijn van financieel advies.”
Wat moet anders bij de ander?
Aan de intermediairs is gevraagd wat ze als eerste zouden doen als ze een toppositie bij een verzekeraar zouden krijgen. De antwoorden hierop zijn zeer divers, maar het gaat toch vooral om het contact leggen en communiceren met intermediairs. “Het belangrijkste is in gesprek zijn en blijven over hoe je samen de klant het beste kunt bedienen en wie daarin wat doet tegen welke prijs en met welke afspraken over klantbehoud”, zegt een van de respondenten. Een ander:“Koffiedrinken met de verantwoordelijke leiding.” Weer iemand anders: “Inventariseren waar het gezamenlijke belang ligt en van daaruit het gesprek opstarten.” Aan de verzekeraars is gevraagd wat ze zouden doen als ze een toppositie bij een intermediair zouden krijgen. Dan zouden ze toch vooral mikken op (technische) ondersteuning van het intermediair door de verzekeraars.