'Directe Schadeafhandeling (DSA) kan het schadevak enorm gaan veranderen'

'Directe Schadeafhandeling (DSA) kan het schadevak enorm gaan veranderen'
Arthur van den Hurk

In de AM-serie 'Uit het leven van de schadebehandelaar' staat steeds één schadebehandelaar centraal. Hoe is hij of zij het vak in gerold? Wat is er leuk en minder leuk aan het werk en hoe is de verhouding met de verzekeraars? Dit keer Arthur van den Hurk, al 32 jaar schadebehandelaar bij Voogd & Voogd (Alpina Group), voorheen VSP, uit Oud-Beijerland.

Je werkt al 32 jaar bij VSP/Voogd & Voogd, waarom bevalt het zo goed?
“Je groeit mee met de organisatie, je kent je klanten, en omdat ik van de zijlijn ook mee mag doen op het gebied van ict, blijf ik het heel goed naar mijn zin hebben. Bij een nieuwe organisatie moet je je weer opnieuw bewijzen en dat trekt mij niet. Ik heb weleens aanbiedingen gehad van andere partijen, maar heb het nooit gedaan. Ik zit goed op mijn plek.”

Waarom heb je gekozen voor schadebehandeling?
“Toen ik startte, was dat nog in een tijd dat we de prolongaties tikten op typemachines, ik deed alles. Uiteindelijk kwam ik terecht bij autoschades en dat trok me erg aan, ook door mijn eerdere werkzaamheden in een garage waardoor ik enige technische kennis heb. Het is eigenlijk niet echt een bewuste keuze geweest, maar het schadevak bevalt me heel goed.”

Wat voor schades behandel je? Wat is je specialisatie?
“Ik doe alle schades die voorbijkomen. De breedte van het werk spreekt me aan. Ik heb collega’s die specifieke schades doen, maar ik vind het leuk dat er een verscheidenheid is, dat je wat breder inzetbaar bent. Alles wat we binnen de volmacht mogen behandelen, vind ik leuk. Reisschades vind ik soms wel lastig, vooral omdat je dan soms teksten voor je krijgt in vreemde talen. Als ik weet dat iemand een taal beter beheerst, schroom ik dan ook niet om aan de bel te trekken. Ik maak namelijk graag gebruik van de kennis die al voorhanden is binnen het bedrijf.”

Je bent betrokken geweest bij de ontwikkeling en inregeling van nieuwe programma’s, sites en werkzaamheden. Kun je dit toelichten?
“Vanuit mijn diensttijd ben ik bij een garage gaan werken en in de avond begon ik bij een assurantiekantoor (Van der Waal, later VSP) om klantenkaarten in een computer in te kloppen. Uiteindelijk ging ik de hele dag aan de slag bij het assurantiekantoor. Toen ik begon waren we met een man of dertien, na de overname door Voogd en Voogd waren dat er zo’n veertig en na de fusie met Heilbron, resulterend in Alpina Group, zijn we met een kleine tweeduizend medewerkers. Mijn gehele carrière ben ik zijdelings betrokken geweest bij een aantal automatiseringsontwikkelingen. Af en toe moet er wat geïmplementeerd worden en daar help ik dan bij. Zo denk ik mee bij de ontwikkeling van nieuwe programma’s en ben ik vaak tester voor onze ict’ers. Ik programmeer dus niet zelf, maar ik ben wel betrokken bij de implementatie.”

Hoe vind je het dat het assurantiekantoor waar je werkt steeds groter wordt?
“Toen ons kantoor nog kleiner was, had je meer klantencontact, nu is het meer volmacht. De reuring door de fusie en wat daar allemaal bij komt kijken vind ik erg leuk. Je kunt bijvoorbeeld een breder palet aanbieden aan tussenpersonen; er zijn veel meer mogelijkheden. Ik vind het leuk en leerzaam om met alle veranderingen en ontwikkelingen bezig te zijn. Vanuit de Expertisegroep Schandebehandeling haal ik veel informatie op, die ik vervolgens deel met mijn collega’s. Dat spreekt me erg aan. Ook ben ik betrokken bij de ict. Alpina Group gaat over naar een computersysteem voor alle aangesloten kantoren en adviseurs en ik denk dan mee over welke bestanden overgezet moeten worden et cetera. Mijn job is hierdoor best gevarieerd. Ik behandel namelijk niet alleen schades, maar ben ook breder betrokken bij de fusie en alles wat er bij komt kijken.”

Wat is er de afgelopen jaren veranderd in het vak?
“Voor mij is de grootste verandering die van een klein kantoor naar de grote organisatie die we nu hebben. Wat betreft het verzekeringsvak gebeurt er heel erg veel. Wat volgens mij een hele grote verschuiving is of kan worden is het DSA-verhaal. Klanten kunnen hierbij schade bij de eigen verzekeraar claimen en dit kan een enorme verandering worden, zeker als dit uitgebreid gaat worden. De beperking is nu dat het alleen over particuliere auto’s gaat, ik denk: pak daar bestelwagens, vrachtwagens en scooters bij. Wel ben ik benieuwd hoe het nu verder gaat. De testperiode is geweest, maar ik lees er eigenlijk niets meer over. Dat vind ik jammer, want ik vind het een goede ontwikkeling. Je hebt dan namelijk meer betrokkenheid bij je klanten, je hebt meer regie en je kunt het uiteindelijk ook aardig automatiseren met behulp van De Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling (OVS) en het Clearinghuis.”

Wat volgens mij een hele grote verschuiving is of kan worden is het DSA-verhaal. Klanten kunnen hierbij schade bij de eigen verzekeraar claimen en dit kan een enorme verandering worden, zeker als dit uitgebreid gaat worden”

Welke veranderingen komen er nog aan?
“De automatisering gaat steeds verder. Dat betekent dat schadestraten het (eenvoudigere) werk overnemen waardoor je steeds meer tijd hebt voor de echte schadebehandeling. Dat is leuk, dat zijn de krenten uit de pap; daar zitten we voor.”

Wat vind je leuk aan je werk?
“Dat je tegen heel veel verschillende schadezaken aan loopt, waar veel variatie inzit en waarbij je altijd leuke zaken tegenkomt. Het is een dynamisch vak. Bijna elke dag is er wel nieuwe jurisprudentie die mij weer nieuwe inzichten geeft. Daarnaast ben ik vaak met actuele zaken bezig: denk hierbij aan annuleringen rond corona en overstromingen. Dit zijn zaken waar je normaal gezien niet veel mee te maken hebt, maar in deze zaken moet je polisvoorwaarden et cetera uitzoeken. Het is leuk om dit uit te zoeken en alle informatie met mijn collega’s te delen.”

Wat vind je van actieve provisietransparantie?
“Ik vind het fijnmazige gemiddelde weer het resultaat van typisch polderen. De openheid is goed, dat ze daarnaartoe willen daar ben ik het mee eens. Wat ik niet helemaal begrijp is dat wij de enige branche zijn die die transparantie moet bieden. De vraag is nu wel of dit een goede invulling is.”

Ik vind het fijnmazige gemiddelde weer het resultaat van typisch polderen”

Tot slot: Je bent lid van de Expertisegroep Schadebehandeling. Waarom ben je lid geworden en hoe bevalt dit?
“Ik ben nu anderhalf jaar lid. Vanuit Voogd vroegen ze of ik interesse had. Ik ben altijd op zoek naar informatie om te delen. Ik heb er veel lol in. Je leert mensen kennen en het is leerzaam om op andere casussen te reageren; ook steek ik veel op van de expertisemeetings. Je leert ook denken in andere benaderingen. Zo hadden we laatst een workshop van een advocaat, die man spreekt vanuit zijn eigen praktijk, dat is voor een verzekeraar net anders.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.