Allianz Benelux ziet operationeel resultaat stijgen naar 284 miljoen euro

Allianz Benelux ziet operationeel resultaat stijgen naar 284 miljoen euro

Verzekeraar Allianz ziet het operationeel resultaat in de eerste drie kwartalen van 2022 flink stijgen, van 172,7 miljoen vorig jaar naar 284 miljoen euro nu. De premie-inkomsten zijn wel gedaald. Dit jaar is er tot nu toe 2.645 miljoen euro aan premie-inkomsten binnengehaald, terwijl er vorig jaar in de eerste negen maanden nog 2.772 miljoen euro aan premies werd verdiend.

Het operationeel resultaat van de eerste negen maanden is 284 miljoen euro (172,7 miljoen in 2021). In de Leven-portefeuille nam het operationeel resultaat toe met 40,5 procent tot 139,6 miljoen euro (In 2021: 99,4 miljoen euro). Vooral in België was er sprake van een hogere beleggingsmarge. Onderliggend laat de new business margin ten opzichte van 2021 opnieuw een gezonde groei zien tot 2,9 procent (2021: 2,5 procent). Voor de Schade-portefeuille is het operationeel resultaat 144,4 miljoen euro (2021: 73,3 miljoen euro). Het verschil met 2021 komt volgens Allianz vooral door een eenmalige herverzekeringstransactie in dat jaar. De combined ratio kwam voor de eerste drie kwartalen van dit jaar uit op 91 procent (2021: 95,8 procent).

Premie-inkomen: schade stijgt, terwijl leven een daling laat zien

Het premie-inkomen komt voor de eerste drie kwartalen van 2022 uit op 2.645 miljoen euro. Dat is vergeleken met 2021 (2.772 miljoen euro) een daling van 4,6 procent. Voor Schade steeg het premie-inkomen met 3 procent tot 1.265 miljoen euro. Voor Leven was het premie-inkomen 1.380 miljoen euro (2021: 1.544 miljoen euro), een daling van 10,6 procent. Het nettoresultaat stijgt naar 169,7 miljoen euro, waar dat vorig jaar nog 102 miljoen euro was.

Wel zien ook wij de eerste effecten van de voortdurende macro-economische uitdagingen”

Joos Louwerier, regional ceo Allianz Benelux, is tevreden over het resultaat, maar geeft ook aan de effecten te zien van de huidige economische situatie. “Allianz Benelux heeft opnieuw uitstekende resultaten behaald in het derde kwartaal. Wel zien ook wij de eerste effecten van de voortdurende macro-economische uitdagingen, zoals de forse inflatie, de energiecrisis en de niet-aflatende druk op de arbeidsmarkt. De hiermee gepaard gaande uitdagingen zijn steeds meer voelbaar voor onze klanten, business-partners en onszelf.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.