Wesley van 't Hof over fusie: 'Ik moest wel kiezen voor de naam Lindenhaeghe'

Wesley van 't Hof over fusie: 'Ik moest wel kiezen voor de naam Lindenhaeghe'

Een fusie in opleidersland: Lindenhaeghe en Hoffelijk zijn samengegaan. Hoewel de directie voor 80 procent uit Hoffelijk bestaat, krijgt het fusiebedrijf de naam Lindenhaeghe. Wat is hier de gedachte achter geweest? Volgens algemeen directeur Wesley van 't Hof is er gekozen voor het beste van beide bedrijven. En het wat gebeurt er met de medewerkers? AM stelde hem vier vragen.

Doorgaans wordt een fusie eerst aangekondigd. Jullie hebben hier bewust niet voor gekozen. Waarom niet?
“In oktober vorig jaar zijn de eerste gesprekken geweest. Die hebben geresulteerd in een overeenkomst in april; afgelopen week is alles naar de notaris gegaan. Hier is voor gekozen omdat het twee grote concurrenten betreft. Als je aankondigt dat je samengaat en je komt er toch niet uit, is dat niet fijn. Daarnaast wilden we het intern op orde hebben; als de klant ermee geconfronteerd wordt, kunnen we hem of haar echt meenemen in alles wat gaat veranderen. Daarom hebben we ook de communicatie gefaseerd gedaan.

We hebben er voor gekozen om eerst juridisch alles rond te hebben, zodat er geen onenigheid of onduidelijkheid kon ontstaan”

We hebben er voor gekozen om eerst juridisch alles rond te hebben, zodat er geen onenigheid of onduidelijkheid kon ontstaan. En we hebben ervoor gezorgd dat iedereen intern op de hoogte is van de nieuwe visie en wat het voor hem of haar betekent. Alle belangrijke besluiten zijn genomen, zodat zowel medewerkers als klanten weten waar ze aan toe zijn. Normaal zie je eerst een aankondiging tot fusie en wordt daarna gekeken hoe het fusiebedrijf eruit komt te zien; dat is hier dus niet het geval. Alles is het afgelopen jaar intern al bedacht, zodat we nu naar een externe focus kunnen.”

De vijfkoppige directie bestaat voor 80 procent uit Hoffelijk. In hoeverre zegt dit iets over de bovenliggende partij in deze fusie?
“We hebben gekeken naar wat voor het nieuwe bedrijf het beste is. Een van de uitdagingen die we hebben, is een enorme systeemintegratie. We gaan van twee naar één applicatielandschap. Dat wordt dat van Hoffelijk, omdat we daar enorm in hebben geïnvesteerd. Dan is het bijvoorbeeld een no-brainer om Thomas van Gorkom aan te stellen als operationeel directeur, want hij heeft al die systemen bedacht en moet die migratie leiden.  

Lindenhaeghe is heel goed in marketing en communicatie, daarom zijn ze ook zo gegroeid, hebben ze een trouwe achterban en zijn ze goed in open inschrijvingen. Dan is het logisch dat je kiest voor iemand zoals Anouk Dros, die dat de afgelopen zes jaar heeft gedaan. Hoewel Hoffelijk ook een goede marketingmanager had.”

Waarom zouden we een nieuw merk creëren dat aan naamsbekendheid moet winnen? ”

Het fusiebedrijf heet Lindenhaeghe. Dat zou als verrassend kunnen worden gezien. Wat is de gedachte hierachter geweest?
“We willen synergie en impact creëren, dus het was al snel duidelijk dat het één nieuw sterk bedrijf moest worden. Dat betekent dat er één naam gekozen moet worden. De eerste optie om twee namen te houden, viel daarom af. De volgende optie is: je kiest voor een heel nieuwe naam. Dat wilden we niet, want we hebben twee sterke merken. Waarom zouden we een nieuw merk creëren dat aan naamsbekendheid moet winnen? De laatste optie is om één van de twee namen te kiezen.

Hoewel Hoffelijk gerelateerd is aan mijn achternaam en mijn bedrijf is geweest, moet ik als nieuwe algemeen directeur wel kiezen voor de naam Lindenhaeghe. Vanwege het simpele feit dat Lindenhaeghe een breder bereik en meer websiteverkeer heeft. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat er in Google veel meer gezocht wordt op Lindenhaeghe. Het is een behoorlijk verschil als je zo’n 200 bedrijven die klant zijn bij Hoffelijk moet inlichten over de naam Lindenhaeghe of dat je 80.000 mensen met een nieuwsbrief moet verwittigen dat we Hoffelijk gaan heten.

De look en feel van het merk wordt binnenkort wel aangepast. We gaan met andere kleuren werken en er wordt een andere merkidentiteit ontwikkeld.”

Natuurlijk zijn er altijd mensen die al een aantal jaar in bedrijf zitten en voor wie deze verandering reden is om naar buiten te bewegen”

Wat gebeurt er met de medewerkers van Hoffelijk en Lindenhaeghe? 
“Er zijn geen ontslagen. Sterker nog: we komen mensen tekort. 13 september hebben we de fusie aan alle medewerkers bekendgemaakt. De dagen daarna ben ik in Bilthoven geweest om iedereen individueel te spreken. Ik ken iedereen bij naam en weet van de laatste beoordelingen; daar was allemaal over nagedacht. Daardoor konden we alle medewerkers hun rol in de nieuwe organisatie voorleggen. We hadden voor iedereen een leuke uitdaging. Natuurlijk zijn er altijd mensen die al een aantal jaar in een bedrijf zitten en voor wie deze verandering reden is om naar buiten te bewegen. Dat kun je niet tegengaan.

Juist omdat we een sterk bedrijf willen neerzetten met een nieuw portfolio zijn er mensen nodig”

Juist omdat we niet gaan samenvoegen en bezuinigen, maar een sterk bedrijf willen neerzetten met een nieuw portfolio zijn er mensen nodig. Bijvoorbeeld bij opleidingsmanagement, want er komen nieuwe titels. We hebben mensen nodig bij klantenservice, want we willen verdieping aangaan met onze klanten. Bij ICT, want we willen systemen integreren en gave features bouwen. Bij sales, want we willen met al onze klanten in gesprek over wat ze van ons verwachten, en ga zo maar door. Op elke afdeling hebben we andere vacatures. De afgelopen periode zijn er al acht medewerkers gestart die specifiek zijn aangenomen voor het fusiebedrijf.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.