Startende intermediairs - Joke Broere wil pensioen inzichtelijk maken voor werkgevers én werknemers

Startende intermediairs - Joke Broere wil pensioen inzichtelijk maken voor werkgevers én werknemers

Provisietransparantie. Consolidatie. Verharding van de zakelijke markt. Het intermediair kent anno 2021 vele uitdagingen. Wie zijn dan de intermediairs die ondanks alles toch nu starten als ondernemer? Op AMweb gaan we met een aantal van hen in gesprek. Joke Broere is eigenaar van JB PensioenFit in Zandvoort en werkt sinds kort als zelfstandig pensioenadviseur én financieel planner. Haar missie is om pensioen op een laagdrempelige manier inzichtelijk te maken voor werkgevers én werknemers.

Joke Broere (47) uit Zandvoort zit al sinds haar twintigste in de het vak. De reguliere schadeverzekeringen verruilde ze jaren geleden voor een baan bij een scheepvaartassurantiekantoor. “Toen ging het van de scheepvaartverzekeringen steeds meer naar de oudedagsvoorzieningen”, blikt ze terug in de tijd. “Ik merkte dat heel veel mensen – toen waren dat vooral schippers – de inhoud niet volledig begrepen. Er werd een product afgesloten, maar mensen hadden regelmatig geen idee wat het inhield.”

Mensen vinden het vaak wel goed als het pensioen is geregeld, terwijl het een belangrijke vraag is wat er precies is geregeld”

Inhoud pensioentoezegging niet altijd begrepen

Dat knaagde aan haar. Ze ging uiteindelijk aan de slag als pensioenadviseur. Zette een pensioenadviesafdeling op bij Zwitserleven en stapte later over naar Brand New Day, waar ze de afgelopen pakweg vijf jaar werkte. “Ik zag veel adviseurs en heel veel werkgevers – ook grote werkgevers – die de inhoud van hun pensioentoezegging niet altijd begrepen", vertelt ze. “Het knaagde steeds meer aan me. Ik wil gewoon die werkgever echt helpen met het inzichtelijk maken van wat die wil. Mensen vinden het vaak wel goed als het pensioen is geregeld, terwijl het een belangrijke vraag is wat er precies is geregeld. Zeker met het oog op het pensioenakkoord en mensen steeds meer zelf moeten gaan doen.”

Dicht bij werkgevers staan

Broere wil graag dicht bij werkgevers staan, echt luisteren naar wat de wensen zijn en die werkgever meenemen in de stappen die daarbij horen. En vooral duidelijkheid creëren. “Inzicht in de persoonlijke situatie is voor werknemers van belang, maar ook voor werkgevers. Wat communiceer je over de pensioenregeling? Pensioen is eigenlijk maar een simpele spaarrekening, die geblokkeerd is. Ik probeer op een laagdrempelige manier inzicht te creëren zowel voor werkgevers als voor werknemers.”

Zaaien en pas over een jaar oogsten

De inwoonster van Zandvoort is sinds 1 september zelfstandig ondernemer. “Ik vind het nog steeds spannend. Je begint immers van scratch af aan aan een doel dat je in je hoofd hebt. Maar je moet wel klanten werven”, vervolgt ze. Al in 2019 heeft ze een e-mailadres aangemaakt met haar bedrijfsnaam. “Toen was ik in mijn hoofd al gestart.” De durf om de zekerheid van een vaste baan te verruilen voor het ondernemerschap kwam later. “Je moet toch een klantportefeuille hebben, een netwerk opbouwen. Het is niet zo dat ineens 25 werkgevers advies van je afnemen. Je begint ergens aan. Te zaaien is het begin en het oogsten is pas over een jaar of zo.”

De pensioenfondscheck is een van de belangrijkste dingen om te doen in het adviestraject”

Eerste klanten zijn binnen

De eerste klanten heeft ze inmiddels binnengehaald, al hadden die wel iets anders voor ogen toen ze met Broere in zee gingen. De eigen pensioenregeling die ze wensten, pakte in de praktijk anders uit, omdat ze (deels) te maken bleken te hebben met een verplicht pensioenfonds. “De pensioenfondscheck is een van de belangrijkste dingen om te doen in het adviestraject”, stelt de adviseur. “Dat heb ik in de afgelopen vijftien, twintig jaar dat ik in de pensioenen zit wel gemerkt. Ik heb bedrijven bij een verzekeraar weg zien gaan, omdat ze toch onder een verplicht pensioenfonds bleken te vallen.”

Je moet een stukje assertiviteit bij de werknemer neerleggen, zodat die ook aan het werk gaat en het begrijpt”

Met haar kennis en kunde heeft ze ervoor kunnen zorgen dat haar eerste klanten voor hun werknemers het pensioen nu goed geregeld hebben. En ook dat de betreffende werknemers snappen wat voor hen geregeld is. Het stuk pensioencommunicatie richting deelnemers vindt de Zandvoortse dan ook erg belangrijk. “Werknemers weten vaak niet wat er gebeurt als ze van de ene naar de andere pensioenregeling overgaan. Je moet een stukje assertiviteit bij de werknemer neerleggen, zodat die ook aan het werk gaat en het begrijpt.” Ze brengt werknemers onder meer bij om gebruik te maken van de portal van hun pensioenuitvoerder.

Pensioencommunicatie uitbouwen

Broere werkt niet alleen als adviseur. Ze is daarnaast ook stewardess. Daar hoort ze vaak van collega’s dat ze niets snappen van pensioen. “Ik wil er graag naartoe om pensioencommunicatie uit te bouwen, pensioen begrijpelijk maken voor werknemers. Daar is financiële planning een belangrijk onderdeel van. Ik ben ook financieel planner en wil het daarin ook gaan gebruiken.”

Persoonlijke aandacht is usp

Op dit moment is Broere vooral bezig met het opbouwen van een klantenkring, waarbij ze zich via haar netwerk vooral richt op de kleinere werkgevers tot circa vijftig werknemers. “Mond-tot-mondreclame is denk ik wel de essentie.” Persoonlijke aandacht is haar usp, verwacht ze. “Het is belangrijk om echt contact te maken en te houden. Dat is mijn doel. Je kunt wel iets afsluiten, maar gaandeweg gebeurt er altijd van alles”, vervolgt de adviseur die er de voorkeur aan geeft om een langdurige relatie aan te gaan met klanten.

Meer naamsbekendheid krijgen

Het opbouwen van naamsbekendheid is volgens Broere van belang voor succes. “Dat probeer ik door bijvoorbeeld af en toe iets te schrijven voor een krant, een interview te geven”, somt ze op. Ook staat op de planning om actiever te worden op het terrein van sociale media. De samenwerking met collega-adviseurs is ook iets waar ze veel waarde aan hecht. “Ik heb me als associate ingeschreven bij het Nederlands Pensioen Instituut en werk met vijf anderen samen. Je moet weliswaar zelf je klanten vinden en onderhouden, maar je kunt wel sparren met elkaar, dingen delen, wat zeker belangrijk is met het oog op het pensioenakkoord.”

Heb je tips voor intermediairs die het ondernemerschap overwegen?
“Neem er de tijd voor; het regelen van dingen neemt namelijk veel tijd in beslag. Bijvoorbeeld de keuze maken voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar ook de boekhouding. Ik ben begonnen met het schrijven van een plan hoe ik het ga doen. Dat had ik natuurlijk ook een half jaar geleden al kunnen doen.”

En natuurlijk heb je je eigen pensioen goed geregeld?
Ze lacht. “In de basis heb ik dat goed geregeld, voor de huidige situatie.” Ofwel: het nabestaandenpensioen. “Maar zorgen voor mijn oude dag staat nu nog mijn lijstje. Dat is wel iets waar ik me jaarlijks op moet richten. Ik weet natuurlijk precies hoe ik daar naartoe moet werken, maar er zijn nog wel wat stappen die ik moet zetten.”

Ik ben van het bellen, van het weghalen van drempels, helder zijn en het vooral niet te moeilijk maken.”

Waarin onderscheid je je van andere pensioenadviseurs?
“Ik ben enthousiast en kan in begrijpelijke taal uitleggen welke stappen iemand moet maken. We hebben vanuit de AFM wel allerlei leidraden, maar op het moment dat ik die ga noemen, raakt iemand het kwijt. Mijn kracht is om het laagdrempelig uit te leggen en om in contact te zijn. Ik ben van het bellen, van het weghalen van drempels, helder zijn en het vooral niet te moeilijk maken. Ik denk niet in dilemma’s en niet in moeilijke taal, maar maak de stappen zichtbaar.”

Wat voegt je baan in de luchtvaart nog toe aan je werk als pensioenadviseur?
“Ik werk al twintig jaar als stewardess bij Transavia en vlieg met regelmaat ergens binnen Europa naartoe. Je luistert naar mensen, moet reageren, met klachten omgaan en mensen blij maken en tevredenstellen. Met enthousiasme en communicatie aan boord kun je zoveel doen. En natuurlijk je baan leuk vinden. Ik zie de dienstverlening aan boord en pensioenadvies als dienstverlening als twee dingen die heel dicht bij elkaar liggen.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.