Hypotheekmarkt? 'Beetje meer gezond boerenverstand is welkom'

Hypotheekmarkt? 'Beetje meer gezond boerenverstand is welkom'
Sander Roos (links) en adviseur Jan van de Veerdonk spreken met elkaar over alle regels en kaders waarmee de hypotheekmarkt is omgeven.

In een serie van vijf broodtrommelgesprekken gaan medewerkers van VCN in gesprek met adviseurs over actuele onderwerpen. In dit broodtrommelgesprek spreken Sander Roos (business partner Hypotheken VCN) en adviseur Jan van de Veerdonk (Financieel Werk) met elkaar over alle regels en kaders waarmee de hypotheekmarkt is omgeven en hoe je daar in de praktijk mee om kan en wil gaan.

De hypotheekmarkt is met heel veel regels omgeven, terwijl hypotheekadvies mensenwerk is en er veel emotie komt kijken bij de aankoop van een huis. Zowel VCN als Jan van de Veerdonk constateren dat bij het volgen van de regels het doel waarvoor de regels geschreven zijn, niet uit het oog moet worden verloren. De menselijke maat komt anders in het gedrang. “Natuurlijk moeten er regels en kaders zijn, maar gewoon je boerenverstand gebruiken is soms ook echt niet verkeerd”, zegt Jan.

Sander vult aan: “Van een starter met beperkt arbeidsverleden die een woning volledig financiert, is minder dossiervorming nodig dan van een ondernemersgezin van wie het doopceel gelicht wordt als hij een hypotheek oversluit. De vraag is hoe logisch dat is. Op consumentenniveau is het moeilijk uit te leggen.”

“Met mijn jarenlange ervaring als hypothecair planner mag je van mij verwachten dat ik een bepaalde casus kan inschatten qua risico’s en dat als ik een hypotheekaanvraag indien de bank ervan uit mag gaan dat ik mijn werk goed gedaan heb en de hypotheek dus eigenlijk gewoon geaccepteerd kan worden. Maar nee, dan loop ik tegen allerlei pietluttige regeltjes aan en valt mijn cliënt buiten de boot”, vertelt Jan.

VCN
Jan: "Ik loop tegen allerlei pietluttige regeltjes aan en mijn cliënt valt buiten de boot.”

Theorie en praktijk liggen soms uit elkaar

Sander: “Herkenbaar verhaal Jan. Als VCN selecteren wij aanvragen aan de poort en sturen waar mogelijk. We stellen ons tot doel dat een uitgebracht renteaanbod tot stand moet kunnen komen als het dossier conform de gegevens in de aanvraag opgebouwd wordt. Wij moeten ons natuurlijk aan de regels houden, maar we merken dat theorie en praktijk kunnen botsen. Er wordt nog te vaak gehandeld in belang van de aanbieder in plaats van de klant. Programma’s als Tros Radar zijn er groot door geworden. Het boerenverstand is dan verloren gegaan.”

Jan: “Jullie hebben vaste mensen op de acceptie-afdeling van alle banken. Jullie meedenken is voor ons als kantoor heel belangrijk. Wij maken mee dat er door geldverstrekkers elke keer weer naar nieuwe onderliggende stukken gevraagd wordt. Het gaat soms zelfs zo ver dat de klant zegt laat maar zitten.”

Sander: “Voor kleinere kantoren is het lastig om bij geldverstrekkers dat gewicht in de schaal te leggen. Als VCN hebben wij inkoopkracht. Wij nemen ook deel aan het sectoroverleg hoe het anders en beter kan. Wij kennen uiteraard de kaders en maken daar maximaal gebruik van voor onze adviseurs.”

Menselijke maat moet blijven

Sander: “Beoordeling van een hypotheekdossier is vaak heel klinisch. De adviseur heeft de klant in zijn ogen kunnen kijken, maar een acceptant moet het doen met de gegevens op het papier. Dan kan het gevoel ontstaan dat je tegen een muur van regeltjes aanloopt. We treden met aanbieders in contact als de menselijke maat in het gedrang dreigt te komen.”

Jan: Je ziet nu wel meer dat aanbieders zich richten op doelgroepen en dat is goed. Daardoor wordt het bijvoorbeeld voor senioren ook makkelijker om nog altijd een hypotheek te kunnen verkrijgen. Voor ons is het belangrijk dat we snel kunnen schakelen. Ik leg iets bij jullie voor, krijg snel terugkoppeling hoe we het aanvliegen zodat het passend is voor de klant. Het wordt wel een stuk lastiger als VCN nee zegt, want jullie bieden al marktbreed aan.”

Wij werken lokaal en voor ons is het fijn dat er al een selectie aan de voordeur plaatsvindt of een aanvraag haalbaar is of niet”

Sander: “Wij gaan er inderdaad prat op ons brede aanbod. Daar zit ook een missie achter. Wij werken landelijk met local heroes en wij willen iedereen een passend aanbod kunnen doen.”

Jan: “Precies. Wij werken lokaal en voor ons is het fijn dat er al een selectie aan de voordeur plaatsvindt of een aanvraag haalbaar is of niet. Als we het samen goed kunnen onderbouwen naar de geldverstrekker dan wordt het daarna een erekwestie om het ook zo te kunnen doen. Jullie hebben voor een aantal partijen volmacht in huis. Het verwachtingspatroon is dan anders. Vaker hoger dan je daadwerkelijk kunt leveren.”

Sander: “Ja dat klopt. Daar zit een spanningsveld. Wij moeten een aanvraag natuurlijk wel richting de ‘funder’ verantwoorden. Wij kunnen onze invloed aanwenden, maar zijn wel gebonden aan de regels van het spel.”

Sander: "Wij moeten een aanvraag natuurlijk wel richting de ‘funder’ verantwoorden."

Wensen richting VCN

Sander: Heb je als adviseur nog wensen richting VCN. Waar zouden we nog meer kunnen doen of kunnen verbeteren?”

Jan: “VCN is voor mij een sparringpartner. Ik constateer wel dat er veel wisseling van de wacht is bij de acceptatiedesk. Dat maakt het voor ons nog weleens lastig. Ik zie jullie als mijn collega’s.”

Sander: “Ja, dat herken ik wel en is inderdaad een risico. Je moet eigenlijk elke keer opnieuw een band opbouwen.”
Jan: “Ja en dat geldt ook voor mijn medewerker die de dossiers compleet moet maken. Ik zeg altijd maar: eerst de glimlach opzetten en dan gaan bellen. Het wordt trouwens wel tijd voor een nieuw muziekje aan de telefoon.”

Sander: “De zomer was redelijk rustig en konden we snel de telefoon oppakken. Straks komt er weer een hausse en dan is dat best lastig op te vangen.”
Jan: “Ik begrijp het ook wel. Elke call die binnenkomt is toch weer schakelen naar een ander dossier. Ik ben al wel heel blij dat jullie nu actief waarschuwen over termijnen en verwerkingstijd.”

Wat ook heel fijn zou zijn is een vast contact voor het kantoor”

Sander: “Goede planning is een wezenlijk onderdeel van het werk. We hebben de wens om door het hele traject heen zichtbaar te maken hoelang iets duurt. Als je weet dat je vijf dagen moet wachten, dan kan je je daar op instellen. We zitten tenslotte met zijn allen samen in de keten.”

Jan: “Wat ook heel fijn zou zijn is een vast contact voor het kantoor. Een of twee vaste aanspreekpunten die voor ons direct te benaderen zijn en niet via het afspeelbandje. Ik weet en ervaar dat jullie je stinkende best doen en ook weleens wakker liggen van een dossier. Dat jullie dan toch weer contact opnemen met de geldverstrekker en het alsnog voor elkaar krijgen. Dat is echt klasse.”

Wil je ook meedenken of in contact komen met een van onze business partners hypotheken? Laat het ons weten!

Dit artikel is gesponsord door VCN.

Meer broodtrommelgesprekken op een rij: