Independer: 'Veilig rijden-polis niet goedkoper'

Independer: 'Veilig rijden-polis niet goedkoper'

Autoverzekeringen die veilig rijden belonen met lagere premies zijn zelden voordeliger dan traditionele polissen. Daarnaast dreigen dit soort verzekeringen tegen Europese privacyregels aan te lopen. Dit meldt Independer.

Bij een rijgedragverzekering wordt je rijstijl continu in de gaten gehouden. Wie perfect volgens de regels rijdt en niet overdreven hard optrekt of remt, krijgt tot 35 procent korting op de startpremie van deze verzekering. Dat klinkt aantrekkelijk, maar de korting is volgens Independer vaak een sigaar uit eigen doos. De startpremie van een rijstijlverzekering ligt doorgaans namelijk fors hoger dan die van reguliere autoverzekeringen.

Menno Dijcks, autoverzekeringexpert bij Independer, heeft de premies van rijstijlpolis Fairzekering in kaart gebracht. Fairzekering wordt aangeboden door Nationale Nederlanden. “Over de afgelopen drie jaar was Fairzekering ruim 40 procent duurder dan de gemiddelde autoverzekering die op Independer te vinden is”, stelt Dijcks op het blog van Independer. “De maximale korting bij Fairzekering was 35 procent, dus dat is niet per se voordeliger.” Overigens heeft Nationale Nederlanden de rijstijlpolis van Fairzekering onlangs van de markt gehaald. De ANWB biedt ook een Veilig Rijden-verzekering aan. Volgens Dijcks is daarmee te besparen in vergelijking met een reguliere ANWB autoverzekering, maar kunnen consumenten ook voordeel behalen door te ‘shoppen’ tussen reguliere verzekeringen van verschillende aanbieders.

Mag rijgedrag meten wel?

Het meten van het rijgedrag door verzekeraars dreigt volgens Independer ook in gevaar te komen door nieuwe Europese regels. Eerder dit jaar bepaalde de European Data Protection Board, die waakt over de digitale privacy van burgers, dat gegevens over het rijgedrag dezelfde bescherming verdienen als persoonlijke data. De waakhond vindt het problematisch dat deze informatie bijvoorbeeld niet bij de bestuurder, maar bij een eigenaar van de auto terecht komt, zoals bij een leasebedrijf. Als gegevens over het rijgedrag inderdaad onder persoonlijke data komen te vallen, wordt het volgens de Europese verzekeraarskoepel Insurance Europe bijzonder lastig om die gegevens nog rechtmatig te gebruiken voor het bepalen van een premie. Dit zou volgens de vergelijkingssite het einde van de rijstijlpolis kunnen betekenen.

Toch maakt Indepeder ook een kanttekening: jonge rijders zouden namelijk wél profiteren van de rijstijlpolis. Zo kunnen jonge bestuurders, tussen de 18 en 24 jaar, wel profijt hebben van de rijstijlkorting, omdat jongeren bij reguliere verzekeringen sowieso de hoogste premie betalen, omdat ze nog niet of nauwelijks schadevrije jaren hebben opgebouwd.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.