Na een onstuimig verlopen prolongatieseizoen 2020/2021, met scherpe premieverhogingen en dekkingsbeperkingen, sloegen makelaars en verzekeraars de handen ineen. In VNAB-verband spraken ze af dat het dit jaar beter moest en hoe ze dat dan zouden aanpakken. De eerste ervaringen zijn positief, al loopt nog niet alles op rolletjes, lieten branchepartijen weten. Is Narim ook positief?
"Wij hebben geen ander beeld", laat Van der Waart weten. "Er is zeker sprake van een rustiger beeld dan vorig jaar, er is meer en tijdig contact en overleg tussen makelaar, verzekeraar en klant. Er is zowel bij brokers als verzekeraars rechtstreeks sprake van meer partnership dan vorig jaar. Tot nu toe verloopt ook de communicatie en planning soepeler, wat niet wegneemt dat enkele posten nog altijd kort voor 31-12 moeten worden afgerond. Maar dat is niet abnormaal." Daarmee is niet gezegd dat er dit jaar een volledig pijnloze verlenging in zit voor bedrijven: "We hebben nog wel te maken met een hardere markt met stijgende premies, maar de grootste megaverschuiving ligt achter ons."
Capaciteit blijft probleem
Met name de bereidheid om voor een substantieel deel op polissen mee te tekenen blijft klein, zegt Van der Waart. "Het belangrijkste probleem waar we tegenaanlopen is de beperking in capaciteit per polis bij de verzekeraar: de bereidheid om risico te nemen. Noem het hun risicobeperkend optreden. Dat is voor ons heel vervelend en niet efficiënt. Bij totale limieten van € 100 á € 200 miljoen zit je al snel met tussen de twintig en dertig verschillende verzekeraars die voor € 2,5 of € 5 miljoen tekenen op een polis. Dat maakt het onnodig complex en onoverzichtelijk. En het wordt nog lastiger als ook de volgende verzekeraars eigen eisen en voorwaarden gaan stellen."
Cyberzorgen
Voor Van der Waart is er een segment waarin het erg moeilijk blijft: "Dat is de cyberverzekering. Daarover is grote zorg bij verzekeraars; die zien een extreem verschuivend schadebeeld, met name op het gebied van ransomware, en dus is er zeer grote terughoudendheid in acceptatie, los van de beperking in voorwaarden en forse premiestijging. Omdat het cyberrisico niet meer is weg te denken - en wordt gezien als risico nummer één - is de vraag naar dekking alom, maar zijn de mogelijkheden beperkt. De grote vraag (groot) en het beperkte aanbod bepalen zo de markt."
Overigens is er al nauwelijks meer echt te spreken van een prolongatieseizoen waarbij polissen per 1 januari worden vernieuwd. Thom Mallant van Allianz gaf al aan dat de inzet is om verlengingsdata steeds meer over het jaar te spreiden. Van der Waart beaamt dat: "De 1 januari-piek is bij Narim-leden minder relevant. Veel leden hebben hun renewal-data gespreid door het jaar. De grootzakelijke markt is daarin anders dan het mkb en de particuliere markt."