“Betekent dit dat de lobby dus toch sterker is dan het democratische proces?”, vraagt Herdink zich in de brief af. “We kunnen ons wel herinneren dat het Verbond nogal uit zijn vel sprong tijdens het stakeholdersoverleg, omdat ze daar hun zin niet kregen. En u weet natuurlijk dat de Consumentenbond zelf ook actief is in de afzet van verzekeringsproducten”, schijft hij de commissie aan.
Niet duidelijk voor de klant
De aan het Wijzigingsbesluit financiële markten toegevoegde beslisnota die eind vorige maand door minister Hoekstra werd gedeeld, staat volgens Herdink haaks op de formele uitkomst en het advies van CFD. Door middel van een voorbeeld in de brief wil CFD laten zien wat de beslissing van de minister voor de praktijk betekent. Met als resultaat: “Een ingewikkeld digitaal informatiedocument waar allerlei mitsen en maren in moeten worden opgenomen. Niet echt duidelijk voor de consument.”
Ongelijk speelveld
Ook zouden intermediairs door de beoogde aanpak van de minister min of meer gedwongen worden om vooraf een bedrag in rekening te brengen voor inventarisatie en advies. Daarmee ontstaat volgens de CFD-voorman een ongelijk speelveld met direct writers en vergelijkers. “Precies wat de minister niet wil”, besluit hij.
Herdink vreest ervoor dat persoonlijk en onafhankelijk advies en kwalitatieve nazorg dan binnen de kortste keren uit de markt worden gedrukt. Heel leuk voor de direct writers en de verzekeraars achter de premievergelijkers volgens hem. “Geen discussies meer over schades, geen nazorg, gebrekkige service, maar wel de volle premie.”
Een-tweetje
Zijn slotvraag aan de commissie: “Gaat u akkoord met een door de sector breed gedragen oplossing (na vier jaar overleg) of volgt u de beslisnota van de minister die tot stand is gekomen na een een-tweetje met de AFM en de consumentenbond?”